Videnscenter for Psykotraumatologi

Præstø-ulykke retsligt efterspil

I går blev der rejst tiltale mod Lundby efterskole som institution og mod skolens forstander; begge sigtes for uagtsomt manddrab og uagtsom legemsbeskadigelse.

Sigtelsen sker ca. halvandet år efter den tragiske bådulykke i Præstø fjord i februar 2011, hvor 13 efterskoleelever og to lærere kæntrede. Eleverne døjer i dag med både fysiske og psykiske mén efter ulykken.

I går havde Aftenshowet på Dr1 besøg af en af skolens tidligere elever, som var med i båden, og hendes far. Pigen havde i løbet af det sidste halvandet år fået det bedre, men kunne fortælle at hun siden ulykken bl.a. har kæmpet med stress, angst og sløret syn. Ifølge pigens far vil det, at få lagt låg på den traumatiserende hændelse bidrage til, at hans datter kan komme videre. Flere undersøgelser har vist, at en retssag kan have en psykologisk effekt på de involverede parter.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2012