Videnscenter for Psykotraumatologi

Flot omtale af OCTS testen i Fyens Stiftstidende fra den 3.februar

Et avanceret psykologisk testværktøj med Lego figurer skal hjælpe psykologerne til at afsløre traumer hos børn.

Sille Schandorph Løkkegaard, psykolog og post.doc. ved Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet og Mette Elmose Andersen, lektor ved Institut for Psykologi på Syddansk Universitet, har været med til at udvikle et åben dukkehus, som i dag bliver anvendt i et helt nyt testværktøj med Lego-figurer. Leg med Lego-figurer skal hjælpe psykologerne til at opdage traumereaktioner hos børn.

Traumatiserede børn kan nemt blive overset i det danske offentlige system. Kun nogen få ressourcestærke forældre har råd til at sende deres barn i behandling hos en psykolog. Ifølge Sille Schandorph Løkkegaard, mangler vi nogle klare retningslinjer til hvordan vi kan undersøge og behandle børn med PTSD-symptomer i Danmark.

Det omtalte testværktøj har fået navnet Odense Child Trauma Screening. Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet har fået økonomiske midler af Ole Kirks Fond til oplæring af 400 danske psykologer, som arbejder med børn. Testen har vakt opsigt internationalt. Grønland er begyndt at bruge den allerede i en tilpasset udgave. En delegation fra Litauen skal også til at lære denne nye metode inden for den nærmeste fremtid.

Du kan læse mere om det ved at klikke på linket her.

Redaktionen afsluttet: 25.02.2020