Videnscenter for Psykotraumatologi

Ny PTSD behandling muligvis på vej

Ny forskning fra Japan har fundet en måde at skabe en kunstig forbindelse mellem minder, der ellers ikke er relateret til hinanden. Dette vil med tiden kunne føre til en ny type behandling af PTSD og andre psykiske sygdomme, mener forskerne selv.

Forskeren Kaoru Inokuchi fra University of Toyama i Japan har med sit hold forskere for første gang fundet en måde at skabe en kunstig forbindelse mellem minder, der ellers ikke er relateret til hinanden. Helt konkret har det udført studier på mus, hvor de via metoden (som de kalder optogenetik) har genetisk modificeret bestemte hjerneceller. Dette har betydet, at musene har associeret et minde omkring at få stød ved fodring med et minde omkring et trygt miljø – selvom disse to minder ikke som udgangspunkt hang sammen. Den nye kunstige association mellem de to før ikke-relaterede minder vil kunne føre til langvarige adfærdsændringer. Metoden er derfor spændende at kigge på ift. behandling af PTSD, da denne lidelse udløses af traumatiske begivenheder og de dertilhørende ubehagelige minder.

Her på Videnscenteret er vi altid interesserede i nye typer af behandlinger og vi forsker desuden i nuværende behandlinger og disses effekt. Du kan finde en samlet oversigt over publikationer omhandlende behandling og effekt her.

Læs den originale artikel om den japanske forskning her.

Redaktionen afsluttet: 19.05.2015