Videnscenter for Psykotraumatologi

”Når epilepsi rammer hele familien”

Epilepsiforeningen udforsker i deres podcast, hvordan pårørende til personer med epilepsi kan opleve psykiske belastninger i form af angst, stress og endda PTSD.

01.07.2022

I et afsnit af deres podcast dykker Epilepsiforeningen i samarbejde med neuropsykolog Anne Vagner Jakobsen ned i ny forskning, der viser, at mange pårørende til personer med epilepsi har symptomer på angst, depression og PTSD.

At være forælder til et barn med en kronisk, uforudsigelig sygdom som epilepsi kan være vanskeligt. Fra litteraturen vides, at selv hvis et barn med epilepsi undergår kirurgiske indgreb, og efterfølgende ikke længere oplever epileptiske anfald, så normaliseres forældres stressniveau ikke, og de kan stadig døje med psykiske belastninger fra deres barns sygdomsforløb.

Dette er et emne som neuropsykolog og Ph.d. ved epilepsihospitalet Filadelfia, Anne Vagner Jakobsen, beskæftiger sig med. Her laver hun udredninger af familier til børn med epilepsi, og afholder samtaler med henholdsvis forældre og børnene selv.

I sin forskning, der er foregået i samarbejde med Videnscenter for Psykotraumatologi, har Anne Vagner Jakobsen blandt andet fundet, at hver anden forælder til børn med ”kompleks epilepsi” på epilepsihospitalet viser symptomer på PTSD, depression, angst eller en kombination af de tre. Hendes kliniske erfaring er, at en stor del af forældrene ikke er klare over, at de er så belastede som de er, og derfor oftest ikke søger hjælp for deres symptomer.

I podcast afsnittet udfolder Epilepsiforeningen og Anne Vagner Jakobsen symptombilledet nærmere, samt hvad man som pårørende kan gøre ved det. Podcast afsnittet kan høres på Epilepsiforeningens hjemmeside her.

Redaktionen afsluttet: 01.07.2022