Videnscenter for Psykotraumatologi

Kvinder står bag mange seksuelle overgreb

En femtedel af alle seksuelle overgreb mod børn begås af kvinder, fastslår internationale undersøgelser.

Ifølge en dansk ekspert er billedet det samme i Danmark.
”Det er min vurdering, at 20 procent af alle overgreb bliver begået af kvinder. Der er ingen tvivl om, at samfundet har svært ved at se kvinder som krænkere, og derfor er der et stort mørketal. Så det er vigtigt at sætte fokus på, at kvinder også begår overgreb,” siger Jette Lyager, leder af Støttecenter mod incest i Danmark.

En undersøgelse fra 2005 foretaget blandt 17.000 amerikanere viser, at 18 procent af de, der havde oplevet seksuelle overgreb i barndommen, var blevet misbrugt af kvinder.

Tal fra det norske 'Senter for seksuelt misbrukte menn' i Oslo fastslår, at 30 procent af de 1000 mænd, der er kommet i centret siden åbningen i 1998, er misbrugt af kvinder.

Et usynligt problem

"Det er oftest mødre, der står bag overgrebene, men problemet er usynligt for store dele af samfundet, fordi den gængse opfattelse er, at kvinder ikke begår den type forbrydelser," siger den norske psykolog og sexolog Thore Langfeldt, der i 30 år har behandlet sexofre og gerningsmænd. ”Vi ser kvinder som kærlige omsorgspersoner, og derfor bliver meget få opdaget og straffet for overgrebene,” forklarer han.

Mors overgreb rammer hårdest

Flere eksperter påpeger, at kvinders seksuelle overgreb mod børn i mange tilfælde har de allerstørste konsekvenser, fordi trygheden smuldrer totalt.
”Overgrebet sætter dybe spor og på længere sigt får barnet svært ved at være tæt på andre mennesker af frygt for at blive afvist og svigtet endnu en gang,” siger Jette Lyager.

Den norske ekspert, Marianne Lind fra 'Støttecenter mot Incest' i Oslo konstaterer, at flere af de kvinder, der er blevet misbrugt af deres mor af ren og skær angst undgår at få børn, når de bliver voksne.
”De er bange for have arvet morens natur og dermed for at komme til at misbruge deres egne børn. De tør ikke være tæt på et barn, fordi det minder dem om deres egen barndom”, forklarer hun.

Endvidere viser danske erfaringer, at de mandlige ofre, som er blevet seksuelt krænket af en kvinde, får store problemer i voksenlivet.
”Parforholdet kan være problematisk for de mænd, som i barndommen er blevet misbrugt af en mand. Men kvinders misbrug er værre. For det er en kvinde, manden senere i livet skal danne par med”, siger Jette Lyager.

Af Anne Bebe

Redaktionen afsluttet: 02.08.2011