Videnscenter for Psykotraumatologi

Kommuner lukker bosteder til psykisk syge

Psykisk syge må flytte i egen lejlighed grundet lukning af kommunale bosteder.

Når psykisk syge har mulighed for at klare sig selv, giver det god mening at de flytter i egen bolig, går på arbejde og generelt fører et liv som alle andre.

I øjeblikket lukker kommuner over hele landet institutioner, fordi flere patienter flytter hjem. Formand for Dansk Psykiatrisk Selskab Jeanett Bauer er bekymret over udviklingen. Hun mener netop at der er brug for flere kommunale institutioner og bosteder, idet der er blevet færre sengepladser på de psykiatriske afdelinger. Hun forudser desuden at patienter der udskrives fra landets psykiatriske afdelinger bliver genindlagt fordi de ikke er klar til at bo alene. Nogle stopper måske med at tage deres medicin, andre har bare ikke overskud til at klare sig selv, fortæller hun.

Kilde: Dr.dk

Redaktionen afsluttet: 31.05.2012