Videnscenter for Psykotraumatologi

Omtale af de danske børnehuse i radioavisen

Børnehusene bruges for lidt i nogle regioner!

Ifølge indslaget om de danske børnehuse på Radioavisen, som blev udsendt den 14.november, bruges børnehusene i nogle regioner for lidt. Når et barn er blevet udsat for et overgreb, skal kommunen kontakte Børnehusene for et nærmere undersøgelse i børnevenlige rammer. Det viser sig, at der er stor forskel på hvor mange sager de forskellige børnehuse i landet behandler. Det er bekymrende, at nogle kommuner vælger ikke at bruge børnehusene. De danske børnehuse har eksisteret siden 2013. Børnehus Hovedstaden undrer sig over, hvorfor de har halvt så mange sager i forhold til antallet børn som de tre børnehuse i Syddanmark, Nordjylland og på det øvrige Sjælland. Det viser årsstatistikken fra børnehuse som udkom den 14.november.

Det er et væsentligt problem. Videnscenter for Psykotraumatologi ved Syddansk Universitet har længe haft et samarbejde med alle børnehusene om at udvikle deres traumetests. Desuden undersøger de også samarbejdet mellem Børnehus Syd og kommunerne i region Syd i forhold til udredning af børnene og hvordan denne udredning bruges.

Redaktionen afsluttet: 25.11.2019