Videnscenter for Psykotraumatologi

Millioner til bedre vilkår for udsatte børn

CETT og Varde Kommune hjælper børn fra familier, der er præget af traumer efter krig, tortur og flugt.

Omkring en tredjedel af alle flygtninge og en del hjemvendte soldater har traumer efter krig, flugt og tortur. Til dem findes der behandlingscentre i alle landets regioner. Men det er småt med tilbud til børnene, der i mange tilfælde overtager forældrenes angst, temperamentsproblemer og sociale utilpassethed. Forældrenes livssyn og psykiske problemer "smitter", og børnene må tage et stort ansvar i familien.

Derfor har Sundhedsstyrelsen valgt at bevilge 3 millioner til et stort forebyggelsesprojekt i Varde Kommune. På kort sigt er det målet at gøre en forskel for kommunens mange børn af flygtninge og hjemvendte soldater, og på lang sigt skulle projektet gerne udvikle en metode, der kan eksporteres til andre kommuner.

Et bedre liv med leg

- Al erfaring indikerer, at decideret psykologbehandling af børn kan være problematisk. Men studier fra USA har vist, at strukturerede "lege" kan være til stor hjælp for de små, fortæller Louise Raunkjær, direktør for Børn og Unge i Varde Kommune.

Konkret vil kommunen i samarbejde med Center for Traume- og Torturoverlevere (CETT) arrangere en række forløb i udvalgte skoler, hvor udsatte børn i aldersgruppen 6-12 år bliver bedre til at læse egne og andres følelser gennem struktureret leg, bevægelse og musik. Målet er at sikre børnenes mentale og sociale udvikling og forhindre, at de bliver del af gruppens generelle overrepræsentation i sygdoms- og kriminalitetsstatistikker.

Fingrene i mulden

- Et projekt som dette har et stort potentiale i forhold til at hjælpe en gruppe, som ellers har savnet tilbud. Vi har før undervist fagfolk, der arbejder med børn af flygtninge med traumer, men her kan vi tage direkte fat i problematikkerne, og det er utroligt spændende, siger Marianne Lauritzen, centerchef i CETT.

Det officielle startskud til projektet lyder 1. august. Her tages der for alvor fat på udviklingen af øvelsesprogrammer. I januar 2012 indledes det første skoleforløb, og projektet som helhed løber frem til udgangen af 2014.

Kilde: KommuneNyt.dk

Redaktionen afsluttet: 10.05.2011