Videnscenter for Psykotraumatologi

Ask Elklit, leder af Videnscenter for Psykotraumatologi, udtaler sig i Fyens Stiftstidende om konsekvensen af ikke behandle barndommens traumer tidligt i livet

Traumer i barndommen behandles ikke seriøst nok i Danmark!

Ubehagelige begivenheder i barndommen resulterer i traumer og giver store problemer senere i livet. Ifølge Ask Elklit, professor på Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet, vil en stor del af de mennesker, der har barndommens traumer komme i kontakt med i psykiatrien, fængsler og misbrugsbehandlingen på grund af deres traumer. Det kan få store menneskelige og samfundsmæssige konsekvenser, hvis man ikke hjælper disse mennesker tidligere i livet.

Island, Skotland og staten Connecticut i USA har i flere år arbejdet med en tilgang, kaldet trauma informed care, hvor alle, der har kontakt med børn og unge får en faglig viden om traumer og hvad de betyder for barnets udvikling og adfærd. Denne viden omsættes til fagspecifikke tiltag, så pædagogikken eller behandlingen tager hensyn til traumatisering hos de børn og unge, som den enkelte institution skal tage sig af. I de tre nævnte stater skal alle involverede parter kunne dele viden og samarbejde om at hjælpe barnet og den unge. Danmark er bagud i forhold til behandlingen af børnetraumer.

Der er mangel på systematik i behandlingen af børnetraumer og kompetente behandlere. Ask Elklit har et ønske om at lave en offentlig tilgængelig liste over de behandlere, der har den rette træning og kompetencer for at kunne arbejde med dette område.

Du kan læse mere om det ved at klikke på linket her.

Redaktionen afsluttet: 09.03.2020