Videnscenter for Psykotraumatologi

Hvor længe må man frihedsberøve folk?

Frihedsberøvede asylansøgere lider fysisk og psykisk!

Ellebæk er ikke et fængsel men et fængselslignende institution. De indsatte asylansøgere på Ellebæk er frihedsberøvede og bliver behandlet som kriminelle på trods af at de ikke er kriminelle. Ifølge Europarådets Torturkomité, er Ellebæk ikke egnet til mennesker.

Asylansøgere anses til at være en gruppe af særligt sårbare mennesker. Nogen af dem har oplevet tortur, andre har fået udviklet PTSD. Det generelle billede af de indsatte asylansøgere er, at de lider af angst og depression. Deres fysiske helbred er rigtig dårligt.

Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet har tidligere udført et projekt i Avnstrup og Sandholm, som undersøgte symptomer for angst, depression og PTSD i en gruppe af afviste asylansøgere fra Irak. Projektet blev ledt af Kathrine Hvid Schwarz-Nielsen og Ask Elklit i samarbejde med Dansk Røde Kors.

Du kan læse mere om projektet her.

Redaktionen afsluttet: 29.02.2020