Høje-Taastrup Gymnasium (HTG) var den første uddannelsesinstitution i Danmark, der tilbød en gymnasial uddannelse til unge med diagnoser inden for autismespektret (ASF). I dag – mere end 12 år senere – findes der 19 klasser på forskellige gymnasiale uddannelsesinstitutioner. Alle steder er de unges uddannelse tilrettelagt, så der tages højde for de vanskeligheder, eleverne oplever på baggrund af deres ASF. Imidlertid er der endnu ikke opsamlet systematisk viden om uddannelsernes tilrettelæggelse og organisering. Dette vil ph.d.-studerende Tim Vikær Andersen og professor Ane Qvortrup fra Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning, nu gøre i et projekt, der fra et elev- og lærerperspektiv skal undersøge, hvordan det er at være elev og lærer i de særlige ASF-klasser. Projektet, der påbegyndes i efteråret 2024, fokuserer på elevernes oplevelser og håndtering af overgangen fra folkeskole til gymnasiet samt på, hvordan de oplever, folkeskolen har forberedt dem til skiftet, og hvordan de modtages på gymnasierne.
I projektet samarbejdes der med lektor Mette Elmose fra Institut for Psykologi på Syddansk Universitet, som forsker i specialpædagogiske behov og vil være behjælpelig med design af projektet og analyse af dets resultater.
I projektet samarbejdes der med lektor Mette Elmose fra Institut for Psykologi på Syddansk Universitet, som forsker i specialpædagogiske behov og vil være behjælpelig med design af projektet og analyse af dets resultater.