Arkiv

Arkiv over netværksmøder for danske naturfagsdidaktikere

Danske naturfagsdidaktikere mødes online til netværksmøder arrangeret af Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA). Materialet fra netværksmøderne er samlet i dette arkiv.

30. november 2022

Se Mark Boylans oplæg "Kompleksitet i faglige udviklingsprogrammer"

9. november 2022

Se Jens Dolins oplæg Forholdet mellem formativ og summativ evaluering i en dansk kontekst

Se Camilla Kølsen Petersen og Astrid Pinholt Søndergaards oplæg, ”Hvordan kollaborativ evaluering kan fremme koblingen mellem formativ og summativ evaluering”:

21. september 2022

Se Lars Brian Kroghs oplæg, ”Professionelle læringsfællesskaber og kapacitetsopbygning i gymnasieprojektet Skolebaseret Udvikling af Naturfag (SUN):

18. maj 2022

Se Jens Jakob Ellebæks oplæg, Potentialer og faldgruber i arbejdet med PCK – faglighedsudvikling i et læringsnetværk:

Se Yi-Hwa Lious oplæg, ”Networked learning ecosystem: evolving by design - a social network approach to leadership for systemic change”:

20. april 2022

Se Christina Ottanders oplæg, Om at inddrage lærere i naturfagsdidaktisk forskning – erfaringer og resultater fra det nationale naturfagsinitiativ i Sverige (”ULF-avtal”):

Se Morten Rask Petersens oplæg, ”Aktionsforskning med udvikling af begrebet emergent science”:

Videre læsning

• Claussen, S., & Osborne, J. (2013). Bourdieu’s Notion of Cultural Capital and Its Implications for the Science Curriculum. Science Education, 97(1), 58-79. Wiley. doi
  • Stengers, I. (2011). “Another science is possible!” A plea for slow science.  Inauguratial lecture Chair Willy Calewaert. Faculté de Philosophie et Lettres, ULB.
  • Sørensen, K.K. (2021). Skole skrottede klasseværelser og lavede lærerlokaler: Vi har fået et stærkere skolemiljø.  Skolemonitor. Link

16. marts 2022

Se Jørgen Haagen Petersens oplæg, “Erfaringer og refleksioner fra aktioner på skoler hvor udfordringen har været at gennemføre kompetenceopbyggende undervisning”:

Se Alan Dalys oplæg, “Ledelse af STEM-netværk – konklusioner fra et amerikansk studie af STEM-ledelse”

Videre læsning

• Balslev, G.M., & Daly, A.J. (2020). Netværksforståelse fremover – Forskning og praksis for uddannelsesmæssig forandring. Samfundslederskab i Skandinavien. 35(6), 505-510. doi
  • Liou, Y., & Daly, A.J. (2021;2020;). Obstacles and opportunities for networked practice: A social network analysis of an inter-organizational STEM ecosystem. Journal of Educational Administration, 59(1), 94-115. doi
Redaktionen afsluttet: 21.04.2022