Arkiv

LabSTEM Nord inviterer til konference på Aalborg Universitet, torsdag d. 17 november!

Konferencen kommer til at bestå af spændende indlæg, workshops og poster session med lærere der er med i projektet, og som vil præsentere deres første erfaringer med at udvikle problem-baserede STEM-undervisningsforløb, samt en række faglige inspirationsindlæg fra forskellige samarbejdspartnere på STEM området.

Der vil naturligvis også være plads til netværk undervejs over frokosten eller en kop kaffe.

Alle oplæg vil tage udgangspunkt i en undersøgelsesbaseret- og problembaseret tilgang og det vil derfor være muligt at få meget konkret inspiration til egen STEM-undervisning, både for dem der arbejder med PBL eller lignende tilgange til dagligt og for dem der gerne vil i gang.

Ud over LabSTEM deltagerne vil konferencen også være relevant for lærere og undervisere i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på professionshøjskolerne, samt for regioner, kommuner og interesseorganisationer, der interesserer sig for og arbejder med STEM.

Dato: Torsdag, d. 17 november, 2022
Sted: Aalborg Universitet, Aalborg Øst
Tid: 9.00 - 15.00

Tilmeld dig her senest d. 14 oktober kl. 12.00: https://forms.office.com/r/tmu9mnGRqA

Invitationen må gerne deles hvis du/I tænker andre kunne have interesse i arrangementet også. Vi glæder os til at se jer alle!

20. april 2022

Se Christina Ottanders oplæg, Om at inddrage lærere i naturfagsdidaktisk forskning – erfaringer og resultater fra det nationale naturfagsinitiativ i Sverige (”ULF-avtal”):

Se Morten Rask Petersens oplæg, ”Aktionsforskning med udvikling af begrebet emergent science”:

Videre læsning

• Claussen, S., & Osborne, J. (2013). Bourdieu’s Notion of Cultural Capital and Its Implications for the Science Curriculum. Science Education, 97(1), 58-79. Wiley. doi
  • Stengers, I. (2011). “Another science is possible!” A plea for slow science.  Inauguratial lecture Chair Willy Calewaert. Faculté de Philosophie et Lettres, ULB.
  • Sørensen, K.K. (2021). Skole skrottede klasseværelser og lavede lærerlokaler: Vi har fået et stærkere skolemiljø.  Skolemonitor. Link

16. marts 2022

Se Jørgen Haagen Petersens oplæg, “Erfaringer og refleksioner fra aktioner på skoler hvor udfordringen har været at gennemføre kompetenceopbyggende undervisning”:

Se Alan Dalys oplæg, “Ledelse af STEM-netværk – konklusioner fra et amerikansk studie af STEM-ledelse”

Videre læsning

• Balslev, G.M., & Daly, A.J. (2020). Netværksforståelse fremover – Forskning og praksis for uddannelsesmæssig forandring. Samfundslederskab i Skandinavien. 35(6), 505-510. doi
  • Liou, Y., & Daly, A.J. (2021;2020;). Obstacles and opportunities for networked practice: A social network analysis of an inter-organizational STEM ecosystem. Journal of Educational Administration, 59(1), 94-115. doi
Redaktionen afsluttet: 01.10.2022