Skip to main content
Forskning

NarratiVET

De danske erhvervsuddannelser (EUD) har udfordringer i form af faldende ansøgningstal og høje frafaldsrater, på trods af store politiske indsatser. Elever oplever, at der mangler sammenhæng mellem teoretiske og praktiske fag, og at personlige udfordringer kan gøre det svært at gennemføre uddannelsen.

I NarratiVET-projektet antager vi, at disse problemer skyldes, at politiske tiltag mest har fokuseret på uddannelsesstrukturer uden at tage elevernes egne fortællinger og oplevelser tilstrækkeligt i betragtning. I NarratiVET sætter vi elevernes stemmer og narrativer om uddannelsen i centrum for at skabe en ny forståelsesramme, der kombinerer både kontekstuelle og individuelle faktorer. Igennem kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder og igennem tæt samarbejde med tre EUD skoler, kan vi få en nuanceret forståelse af, hvordan elever oplever deres uddannelse.

Vores mål er at styrke forskningen inden for EUD ved Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning på SDU ved blandt andet at etablere en Forsknings-Praktiker HUB, hvor forskere og praktikere kan arbejde sammen. Ved at analysere spørgeskemaer, interviews og elevernes egne fortællinger, vil vi opnå en bedre forståelse af, hvordan forskellige faktorer påvirker elevernes valg og deres følelse af at høre til på EUD. Disse fortællinger spiller en afgørende rolle i, hvordan EUD opfattes, både af eleverne selv og af deres omgivelser. Resultaterne vil blive brugt til at udvikle strategier, der kan styrke de positive fortællinger om erhvervsuddannelserne, og dermed sikre, at flere elever vælger og gennemfører deres uddannelse.

Vil du vide mere?

Kontakt projektleder, lektor Anke Piekut, ankep@sdu.dk

Send mail

Sidst opdateret: 03.04.2025