De senere år har ændringer i optagelsesmønstre (fx mulighed for at søge om optagelse efter 9. klasse efter reformen) og professionsretteheden fx ændret elevsammensætningen på VUC. Fra underviserperspektivet har relationsarbejdet med eleverne altid haft et særligt fokus; det fokus synes blot forstærket de senere år, hvor deltagelse i undervisningen og fællesskaber skal etableres på andre præmisser end på andre ungdomsuddannelser. Et større frafald på hf-uddannelser (72% har gennemført uddannelsen i 2022, sammenlignet med 88% på stx, DG) og mere usikkert fremmøde, udfordrer overordnede pædagogiske og didaktiske overvejelser og professionsrettetheden og nye elevtyper stiller også ændrede krav til den didaktiske tilrettelæggelse af undervisningen. Heldigvis har undervisere på VUC stor erfaring med at ændre og justere undervisningen, så didaktisk nytænkning og kvalificering af undervisningspraksis kommer eleverne til gode. Hvordan den didaktiske praksis og tilrettelæggelse ser ud ift de ovennævnte ændrede vilkår for undervisningen, vil vi undersøge ved at spørge undervisere og elever, og observere undervisningen på udvalgte skoler og professionsretninger.
Projektet HF-didaktik/kultur på VUC undersøger følgende:
- Hvad karakteriserer elever med forskellige grader af trivsel på hf & vuc, og hvilken betydningkan den samlede elevgruppes karakteristika have for undervisningspraksis?
- Hvad kendestegner særligt den faglig trivsel, og hvordan hænger den faglige trivsel sammen med den sociale og emotionelle trivsel?
- Hvordan skabes faglig trivsel i klasserne, og hvilken betydning har måden at organisere undervisningen på hf & vuc samt professionsrettetheden for faglig trivsel blandt forskellige eleverne og ved specifikke ’fagpakker’?
- Er der en sammenhæng mellem elevspecifikke valg af fagpakker, fremtidsforventninger (aspirations/’possible worlds’) og deltagelse i undervisningen i forhold til de generelle mønstre (TrivselsLUP), vi ser?
Projektet vil blive udført af professor Ane Qvortrup og lektor Anke Piekut