Skip to main content
DA / EN

FNUG Foundations

FNUG Foundations tager udgangspunkt i artikler, som deltagerne har læst på forhånd, og som vi diskuterer på seminaret.

Det handler om at udvikle grundlaget for, hvordan vi forstår læring og den lærende, for at lade det bidrage til forskning, undervisning og uddannelse.

 

I FNUG Foundations fokuserer vi på forskningslitteratur. Før hvert seminar læser vi omhyggeligt den artikel, som er omdrejningspunktet for det pågældende seminars dybdegående debat. 

 

Seminarerne foregår fysisk i FNUGs mødelokale, men det er også muligt at lytte med online. Studerende er meget velkomne. 

Vi starter med uformel frokost kl. 12- 13 for dem, der har lyst. Medbring selv din mad.

 

Detaljerede programmer for de enkelte seminarer bliver løbende lagt op her, og du får tilsendt den aktuelle artikel ved at tilmelde dig til Katrine Bennedsen på katrineb@imada.sdu.dk  

 

Program FNUG Foundations, efterårssemestret 2023

Følg med her, hvor flere informationer om det enkelte seminar bliver lagt op

 

Torsdag den 28. september

Dagens seminar er i to dele. Først diskuterer vi dagens artikel 'Strategies for Designing Embodies Curriculum' af  Sasha A. Barab og Tyler Dodge, Indiana University (2022), hvorefter der er præsentationer af to gæsteforskere: 

 

Stimulating Reflection Processes with an Eye-Gaze-Augmented Retrospective in Organic Chemistry

af Axel Langner, Institute of Chemistry Education, Justus-Liebig University Giessen, Tyskland

 

"We clicked right away" - a digital learning environment for collaboration to observe and foster conceptional reconstruction

af Malte Michelsen, Institute of Science Education, Leibniz Universität, Tyskland

Programmet for seminaret finder du her

Torsdag den 26. oktober

Dagens tekst er "Pegagogy and Place in Science Education" af Jeffrey Scott Coker

Programmet for seminaret finder du her

 

Torsdag den 9. november

Dagens tekst er "Environmental aesthetics: notes for design ecology"

Programmet for seminaret finder du her

 

 

 

Program FNUG Foundations, forårssemestret 2023

Torsdag den 19. januar kl. 13-15
Dagens artikel:
Affective field during collaborative problem posing and problem solving: a case study, by Schindler and Bakkers

Torsdag den 16. marts kl. 13-15
Dagens artikel:

Aesthetics, affect, and making meaning in science education: an introduction, by Per-Olof Wickman, Vaughan Prain & Russell Tytler (2022)

 

FNUG Forskningsseminarer

Deltag også i FNUGs øvrige forskningsseminarer, hvor FNUGs egne forskere eller udefra inviterede forskere holder oplæg inden for temaerne fagdidaktik, forskningsperspektiver på udvikling af undervisning på videregående uddannelsesniveau, STEM-uddannelse, videnskabskommunikation, læremidler, professionsudvikling og uddannelsesinnovation.  

Læs mere om FNUG Forskningsseminarer her

 

 

 

Sidst opdateret: 02.11.2023