Åben forelæsning

Matematiker emeritus fra Stanford University Keith Devlin holder åben forelæsning

Forelæsningen 'The Emergence and Development of Mathematical Thinking in Human Society' blev holdt af matematiker emeritus Keith Devlin fra Stanford University d. 22 september 2022. Indholdet er en del af kurset Matematikhistorie på Institut for Matematik og Datalogi på Syddansk Universitet (SDU).

Af Kean Gindesgaard, 21-09-2022

Dr. Keith Devlin har været adjungeret professor i Institut for Matematik og Datalogi ved SDU siden august 2022. Han er emeritus-matematiker ved Stanford University, hvor han leder Stanford Mathematics Outreach Project på Graduate School of Education. Han er medstifter og administrerende direktør emeritus for universitetets H-STAR-institut, medstifter af Stanford mediaX-forskningsnetværket. Han er en World Economic Forum Fellow, en Fellow i American Association for the Advancement of Science og en Fellow i American Mathematical Society. Meget af hans nuværende forskning er fokuseret på brugen af forskellige medier til at undervise i og formidle matematik til forskellige målgrupper. I den forbindelse er han medstifter og præsident for en pædagogisk teknologivirksomhed, BrainQuake, der skaber matematikindlæringsvideospil. I flere år arbejdede han med design af informationssystemer til efterretningsanalyse. Andre tidligere forskningsinteresser omfattede: informationsteori, ræsonnementmodeller, anvendelser af matematiske teknikker i studiet af kommunikation og matematisk kognition. Han har skrevet 33 bøger og over 80 publicerede forskningsartikler. Modtager af Pythagoras-prisen, Peano-prisen, Carl Sagan-prisen og Joint Policy Board for Mathematics Communications Award. I 2003 blev han anerkendt af California State Assembly for sit "innovative arbejde og mangeårige tjeneste inden for matematik og dets forhold til logik og lingvistik." I mange år var han "the Math Guy" på National Public Radio.

Find mere information på https://www.sdu.dk/en/forskning/stem/nyhedsarkiv/devlin

Redaktionen afsluttet: 21.09.2022