Billedserie

Hvordan er den kulinariske oplevelse, når maden serveres på en petriskål?

Da SDU d. 1. november 2021 fik besøg af CESE’s ledelse, gik spisning, vidensformidling og design op i en højere enhed.

Af Amalie Thorup, , 01-11-2021

Til frokost var maden fra Syddansk Universitets kantine anrettet på petriskåle, og vand og juice blev serveret i reagensglas og kolber. Maden fra kantinen var velkendt, men præsentationsformen var derimod ny, og det er der en formidlingsmæssig pointe i: Indpakning betyder noget, og det gælder også i videnskab og formidling.

Kantinemaden på petriskålen er dermed en analogi, for ligesom det kulinariske indhold er afhængig af præsentationsformen, er også fagligt og videnskabeligt indhold afhængig af formidlingsformer og videnskabelige formater. Formatet har betydning for, hvad og hvordan man indtager og erkender indhold.

Laboratorieudstyret bringer forståelser med sig, som kommer forskelligt til udtryk hos de naturvidenskabelige fagtraditioner, der var repræsenteret til frokosten. I en biologisk og kemisk laboratoriepraksis er det jo uhørt at spise af en petriskål, mens en matematiker måske ikke vil studse nærmere over det.

Fra CESE kom Gitte Miller Balslev og Martin Krabbe Sillasen for at diskutere CESE-forskningens værdigrundlag. CESE, Center of Excellence in Science Education, er forskningssporet i Naturfagsakademiet NAFA. Gittes oplevelse af frokosten delte hun på sin LinkedIn, hvor hun skriver: ”Sådan kan forholdet mellem kulinarisk indhold og præsentationsform se ud, når et forskningscenter for forskning og formidling af naturfagene introduceres ved et frokostmøde på SDU. Tak Connie Svabo for levende formidling!”.

Mange tak for hjælpen og lån af udstyr til Mon Oo Yee, postdoc på biologisk institut.

Den velkendte kantinemad blev anrettet på petriskåle

Frokostens efterårsfarver blev præsenteret med laboratorieudstyr

Connie Svabo præsenterer dagens program

Frokostgæsterne lytter - måske med en smule skepsis?

Frokostbord eller laboratorierod?

Redaktionen afsluttet: 01.11.2021