På FNUG forskningsseminar den 18. januar præsenterer vi to oplægsholdere

12:00-13:00

Fælles frokost. Kom og vær med til en uformel frokost på FNUG. (Medbring din egen mad).

13:00-13:45

Rune Müller Kristensen holder oplæg med titlen

Danske/nordiske elevers klima- og miljøbevidsthed

Abstract
Baseret på TIMSS 2019-data præsenterer Rune M. Kristensen sammenhænge mellem naturfagsundervisning og miljøbevidsthed blandt 4. klasses elever i de nordiske lande. Resultaterne viser en positiv sammenhæng og fremhæver naturfagsundervisningens potentiale til at øge miljøbevidstheden. Desuden viser det sig, at elever med stor interesse for naturfag og høj selvtillid i faget har tendens til at udvise større miljøbevidsthed. Sammenlignende analyser skoleklasser imellem viser en variation i, hvor meget skoler og lærere lægger vægt på klima- og miljøundervisning. Undersøgelsen identificerer ingen kønsforskelle, men understreger socioøkonomiske uligheder og betoner indflydelsen af socioøkonomisk status på elevernes miljøbevidsthed.

13:45-14:00

14.00-14.45

Adrienne Lorelei Traxler holder oplæg med overskriften:

Karakterisering af aktive læringsmiljøer  med interaktionsnetværk og observationer i faget fysik

Abstract
Klasselokaler er komplekse miljøer, og for undervisere og forskere er det afgørende at beskrive forskelle i aktive læringspædagogikker. CALEP-projektet anvender data fra klasseobservationer og sociale netværksundersøgelser for at karakterisere fysikkurser på universitetet i USA. I projektet er indsamlet data fra seks forskningsbaserede pædagogikker for at undersøge forskelle og ligheder ud over den bredere sondring mellem forelæsning og aktiv læring. Dataene viser blandt andet en generel stigning i netværksforbindelser i løbet af semesteret. Præsentationen vil indeholde en diskussion af fremtidige analyseplaner samt metodologiske udfordringer og muligheder for at kombinere netværk med andre data for at karakterisere det rige miljø i aktive læringsrum.

14:45-15:00

Opsamling