Projektbeskrivelse

Sanselig Sciencekommunikation

For alle naturvidenskabelige retninger, særligt biologi

Det overordnede projekt

Der er i 2022 designet og afprøvet to sanselige science pop-op udstillinger på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling. Målgruppen for udstillingerne var børn i alderen 0-8 år, og de besøgende dækkede både familier, daginstitutioner og skoler.

Nogle af grundprincipperne for udstillingernes design og udvikling har været at de skulle:

• være sanselige, altså inddrage alle sanser
  • give mulighed for “embodiment” / legemliggørelse i udstillingsmiljøet
  • bidrage til at demokratisere aldersgruppen
  • kommunikere problemstillinger indenfor bæredygtighed, herunder Wicked Heritage, som defineres som den problematiske arv vi giver videre til vores børn, fx miljøproblematikker, toxisk affald, klimaforandringer mm.

Projektet går ud på at udvikle designprincipper og koncept for kommende udstillinger.

Vejleder på projektet

Connie Svabo

Kort beskrivelse af forskningsområde

Naturvidenskabelig formidling, udstillingsdesign, biologiformidling, kemiformidling, fysikformidling, matematikformidling, early childhood, co-creation, naturfagsdidaktik, matematikdidaktik

Foreslået problemformulering

Der er mulighed for at gå forskellige veje med projektet:

• Hvordan arbejder man med co-creation af bæredygtighedsformidling med børn og pædagoger?
  • Hvordan kommunikerer vi Wicked Heritage til aldersgruppen 0-8 år med respekt for at bibeholde aldersgruppens nysgerrighed og uden at fratage dem håbet?
  • Hvordan kan man designe fysiske miljøer til aldersgruppen 0-8 år med et Wicked Heritage tema?

Teoretisk inspiration

Achiam m.fl. (2021). Addressing Wicked Problems through Science Education: The Role of Out-of-School Experiences  --> Kan lånes på SDU Bibliotek.

Du kan læse en beskrivelse af den første sanseudstilling her: “STEM i dagtilbud, aktiviteter og ideer” her: https://www.sdu.dk/da/forskning/stem/publikationer/udgivelser

Metodeovervejelser

Der er mulighed for at arbejde teoretisk med projektet og være en del af processen i forhold til konceptualiseringen i tæt samarbejde med Connie Svabo og Katrine Bergkvist Borch.

mød forskeren