Skip to main content
DA / EN

FNUG Forskningsseminar den 16. december, 2025

12:00-13:00

Deltag i fælles uformel frokost på FNUG, hvis du vil. Medbring din egen mad.

13:00-13:45

Velkomst.

Præsentation af Charlotta Hilli, docent i pædagogik med specifik interesse i didaktik, Åbo Akademi, Finland:

Sociomaterielle perspektiver på dannelse i videregående uddannelse

Charlotta Hilli fortæller om, hvordan hun betragter Bildung-processer som sociomaterielle formationer, der former pædagogiske praksisser i videregående uddannelser. Universitetsstuderende bevæger sig i stigende grad mellem digitale teknologier, rum, steder, mennesker og materie under studierne. Vi ved dog stadig kun lidt om, hvordan disse praksisser udfolder sig, og hvordan de påvirker Bildung-processer. Sociomaterielle teorier fokuserer på, hvordan materie og mennesker samvirker, hvilket projektet CO-WRITE (Collaborative academic writing in hybrid learning spaces in higher education) ved Åbo Akademi undersøger med fokus på akademisk skrivning. Præsentationen vil give refleksioner  over traditioner for studier af Bildung og udviklingen af digital Bildung i forskellige kulturelle kontekster.

 13:45-14:00

Pause

14.00-14:45

Præsentation af Michael Petersen, lektor, FNUG 

Mit digitale kompetenceportfolio: Sammenkobling af undervisning, udvikling og forskning i naturfags-uddannelse

Min digitale kompetenceportfolio er et projekt på Det Naturvidenskabelige Fakultet, SDU, finansieret af Novo Nordisk Fonden. Projektet integrerer struktureret refleksion i studieprogrammer for at styrke de studerendes trivsel og øge bevidstheden om de kompetencer, de udvikler under uddannelsen. Den centrale ambition er at hjælpe studerende med at navigere mere succesfuldt i deres studier og forberede dem på en arbejdsmarked, der kræver STEM-kompetencer. Michael Petersen vil introducere projektet, fremhæve nye undervisningspraksisser og en digital reflektionsplatform, og han vil dele foreløbige forskningsresultater. Publikum vil blive inviteret til at reflektere over, hvordan bevidsthed om egne kompetencer kan transformere læringserfaringer, studieforløb og forberedelse til fremtidige karrierer i en foranderlig verden.

14:45-15:00

Afrunding og afsluttende bemærkninger


Charlotta Hilli
Charlotta Hilli

Lektor i pædagogik med særlig interesse for didaktik, Åbo Akademi

Læs mere om Charlotta Hilli her

Michael Petersen

Lektor, Kemi og Farmaci på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet. Han står for den følgeforskning, der løbende skal dokumentere projektet.

Læs mere om Michael Petersen her

Sidst opdateret: 08.10.2025