Netværksmøde for danske naturfagsdidaktikere

Alan J. Daly

Hvornår

Onsdag den 16. marts 2022 kl. 14.40 til kl. 17.40.

Hvor

Deltag på Zoom – mødet kræver ingen tilmelding.  Alle er velkommen.

Del 1: Lokal videndeling

14.40

Velkomst og kort runde.

14.55

Dagens Naturfagsdidaktiske tema– oplæg ved oplæg ved Jørgen Haagen Petersen, lektor på Professionshøjskolen Absalon, inkl. spørgsmål: “Erfaringer og refleksioner fra aktioner på skoler hvor udfordringen har været at gennemføre kompetenceopbyggende undervisning”.

15.30

I breakout rooms drøfter vi i tre-mands grupper, hvordan oplægget kan inspirere naturfagsdidaktikken, set med forskellige relevante uddannelsesblik (fx et dagtilbudsblik, et grundskoleblik, et ungdomsuddannelsesblik, et videreuddannelsesblik).

Del 2: International videndeling

16.00

Ledelse af STEM-netværk – konklusioner fra et amerikansk studie af STEM-ledelseIntroduktion til gæsteoplægsholder og professor, Alan Daly, University of California, San Diego.

16.10

Inspirationsoplæg ved Alan Daly (engelsk).

16.40

Gruppedrøftelser i breakout rooms (dansk).

17.00

Plenumdrøftelser (engelsk).

17.30

Opsamling af viden-økologi-tanken og blik mod næste møde.

17.40

Tak for nu.

Mødet er ét af tre online møder, som Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE/NAFA) står for i løbet af foråret.

Formålet er at videndele og udveksle erfaringer mellem institutionerne i det danske naturfagsdidaktiske miljø.

Vi benytter online-formatet og dets mulighed for tværgående dialog til at udvikle videre på den naturfagsdidaktiske videnøkologi. Det handler om, at alle både får viden og giver ud af viden og erfaringer inden for pædagogisk og videnskabeligt arbejde med naturfagsdidaktikken.

Programmet for hvert møde er opdelt i to dele: lokal videndeling og international videndeling med oplæg efterfulgt af drøftelser i grupper. De danske forskere finder vi i vores eget netværk. Information om, hvem det bliver, følger.

Forårets øvrige netværksmøder

Arrangører

Connie Svabo, professor og centerleder, LSUL
Martin Krabbe Sillasen, forskningsleder og vicecenterleder, CESE/NAFA
Gitte Miller Balslev, mødekoordinator og lektor, CESE/NAFA og LSUL

Kontakt

For yderligere information kontakt mødekoordinator Gitte Miller Balslev på gm@sdu.dk .

Deltag

Du skal ikke tilmelde dig, men blot klikke på Zoom-link.

Zoom-link

Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling Institut for Matematik og Datalogi Syddansk Universitet

• Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230