13:00-13:05 |
Velkomst ved webinarets moderator, Rune Müller Kristensen, som præsenterer dagens program og oplægsholdere |
13:05-13:30 |
Oplæg ved Rune Müller Kristensen: Seneste udvikling i danske 4.- klasseelevers naturfagsfærdigheder. Resultater fra TIMSS-undersøgelsen, 2023
(Trends in International Mathematics and Science Study). I december 2024 blev de seneste resultater fra TIMSS-undersøgelsen offentliggjort. Undersøgelsen viste en øget kønsforskydning i 4.-klasseelevers matematiske færdigheder. Dette fik stor opmærksomhed i Danmark, mens udviklingen i elevernes naturfagsfærdigheder blev overset. Den seneste runde af TIMSS-undersøgelsen viste, at 4.- klasse-elevers gennemsnitlige præstationsniveau i 2023 var det samme som i 2019. Dette gennemsnit dækker dog over forskellige forskydninger i populationen og på tværs af de forskellige naturfag. Denne præsentation vil udforske forskydningerne og undersøge sammenhængen mellem elevernes færdigheder i naturfag og deres socioøkonomiske status (SES). Desuden kommer oplægget ind på, at naturvidenskabelige færdigheder i 4. klasse ser ud til at være mere påvirket af SES sammenlignet med matematik og læsning. |
13:30-13:45 |
Drøftelse i breakout rooms |
13:45-´13:55 |
Diskussion i plenum |
13:55-14:05 | Kort pause |
14.05-14.30 |
Oplæg ved Jacob Højgaard Christensen: 4.-klasseelevers trivsel og relation til naturfagsfærdigheder i Danmark. Ud over at måle faglige resultater undersøger TIMSS-undersøgelsen elevernes faglige trivsel i forbindelse med matematik, naturfag og bredere aspekter af trivsel i skolen. Denne præsentation vil undersøge sammenhængen mellem 4.-klasseelevers naturfagsfærdigheder og forskellige trivselsindikatorer, herunder motivation for naturfag, faglig selvtillid og oplevelsen af klarhed i undervisningen. Endelig vil præsentationen undersøge, hvordan disse trivselsindikatorer hænger sammen med køn og socioøkonomisk status. |
14.30-14.55 |
Diskussion i plenum |
14:50-15:00 |
Opsamling og tak for i dag |
Rune Müller Kristensen, ph.d. og lektor ved DPU. Han har forsket i grundskole, folkeskole og klasseledelse i mange år med særlig interesse for natur/teknologi og matematik i grundskolen. Rune Müller Kristensen har deltaget i international forskning omkring 4.- klasse-elevers matematik- og naturfagsfærdigheder.
Læs mere om Rune Müller Kristensen her
Jacob Højgaard Christensen, ph.d. og lektor ved DPU. Han har forsket i, hvordan sundhedspædagogiske tiltag påvirker elevers trivsel og læring, og han er særligt interesseret i ILSA-studier som TIMISS (Trends in international Mathematics and Sceince Study), som giver indsigt i elevers faglige præstationer, men også i elevers trivsel. I den forbindelse anvender han ILSA-data til at analysere, hvordan faglige præstationer hænger sammen med andre faktorer som sociodemografi og folkeskolens rammer.
Arrangører af NiSE-webinarer
Connie Svabo, professor og centerleder, FNUG
Martin Krabbe Sillasen, forskningsleder, CESE/NAFA
Kontakt
For yderligere information kontakt mødekoordinator Martin Krabbe Sillasen her