Skip to main content
Forskning

Styrket praksisfaglighed på HF

Projektets formåler at styrke praksisfagligheden på hf ved at udvikle nye erhvervs- og professionsrettede undervisningsforløb, eksamensspørgsmål og SSO-opgaver. Desuden udvikles formatertil projekt og praktik, der bygger bro mellem hf og erhvervsakademiuddannelserne.

Motivationen for projektet er, at den politiske ambition med gymnasiereformen i 2017 om at fokusere den toårige hfs profil som en vej ind i professions- og erhvervsakademiuddannelserne via en styrket professionsretning, ikke er fuldt indfriet, fordi professionsretningen volder problemer for underviserne. Det skyldes blandt andet, at underviserne mangler viden om professionerne (Borne- og Undervisningsministeriet, 2022). Dette betyder ifølge en nyere undersøgelse af problemstillingen, at elevernes identifikation med professionen falder (Poulsen, 2022).

I projektet ønsker parterne at udvikle nye praksisrettede undervisningsforløb, eksamensspørgsmål, SSOopgaver samt projekt- og praktikformater, og derigennem vere medtil at fremme elevernes motivation for læring, deltagelse og engagement i hf-undervisningen, samtidig med at de kvalificeres fagligt, socialt og studieteknisk. Målet er, at eleverne arbejder konkret med praksisfaglighed og derigennem udvikler indsigt i en professions- eller erhvervsidentitet i forhold til at kunne begå sig på de videregående uddannelser efter endt forløb. Herudover bidrager projektet til at synliggøre de faglige muligheder og attraktive, meningsfulde karriereveje for hf-eleverne og dermed til at sikre bedre overgangetil professions- og. erhvervsakademiuddannelser.

Projektet ledes af Rektor Anita Lindquist Henriksen, Aarhus HF og VUC, og involverer i alt 5 hf-uddannelser, Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning leder følgeforskningen, hvis hensigt er at generere ny teoretisk og praktisk viden om professionsretning af hf, og hvordan professionsretning kan motivere flere hf-elever til at søge professionsuddannelser og sikre en god overgang for hf-elever til videregående uddannelser

Sidst opdateret: 06.03.2025