Skip to main content
Projektbeskrivelse

Geo og Bio Sciencecenter Syd

Følgeforskning, biologistuderende.

Det overordnede projekt

Geo og Bio Science Center Syd varetager feltekskursioner for grundskolen og gymnasiet. Projektet handler om at gøre den naturvidenskabelige undervisning mere virkelighedsnær og relevant ved at flytte den ud af klasselokalerne. En måde at gøre det på er at flytte undervisningen ud i naturen. Formålet med undersøgelsen er at afdække børn og unges oplevelse af natur- og naturvidenskab, når undervisningen flyttes ud af klasseværelserne og ud i naturen.

Vejleder på projektet

Connie Svabo og/eller Katrine Bergkvist Borch. Studerende fra andre institutter end Institut for Matematik og Datalogi skal have en hovedvejleder på eget institut.

Kort beskrivelse af forskningsområdet

Naturfagsdidaktik, oplevelses- og naturformidling, “out-of-school visits”, eksterne læringsmiljøer

Foreslået problemformulering

Det er muligt at arbejde med forskellige temaer i projektet, fx affektive felter, læring, oplevelse. Se eksempler på mulige forskningsspørgsmål nedenfor. Det er ligeledes muligt at arbejde både teoretisk og empirisk med projektet, fx teoretisk i en individuel studieaktivitet/forskningsprojekt og efterfølgende empirisk i specialeprojekt

  • Hvad oplever eleverne under en feltekskursion i Geo og Bio Science?
  • Hvordan bruger eleverne artefakter/feltudstyr under en feltekskursion i Geo og Bio Science, og hvilken betydning har artefakterne for elevernes oplevelse?
  • Hvordan bruger eleverne artefakter/feltudstyr under en feltekskursion i Geo og Bio Science, og hvilken betydning har artefakterne for elevernes læring?
  • Hvordan kan man designe en feltekskursion, så den vækker elevernes motivation/øger elevernes læring/giver dem en god oplevelse? (det er muligt at vælge eget fokusområde)
  • Hvordan bidrager feltekskursioner til elevernes holdninger til naturbeskyttelse?
  • Hvordan didaktiserer man en feltekskursion?

Teoretisk inspiration

Der arbejdes i projektet med oplevelse ud fra et pragmatisk udgangspunkt, altså ud fra den præmis at man ikke kan have viden om verden uden selv at være i den. Projektet trækker på litteratur som i dansk litteraturkontekst dækker uformelle læringsmiljøer og eksterne læringsmiljøer. I international kontekst kommer litteraturen fra forskning i “out-of-school visits”.

Læs mere om pragmatisme på læremiddel.dk

Metodeovervejelser

Der arbejdes både kvantitativt og kvalitativt med hhv. spørgeskemaundersøgelse og observation samt interviews, som udføres i 2024-2025.

Der arbejdes i projektet designbaseret, altså arbejdes der på at udvikle guidelines, undervisningsmateriale mm.

Tidsplan

  • Efterår/vinter 2023: Der udarbejdes et spørgeskema, en observationsnøgle og en interviewguide.
  • Forår/sommer 2024: Der indsamles empiri for grundskolen.
  • Efterår/vinter 2024: Spørgeskema, observationsnøgle og interviewguide revideres på baggrund af refleksioner fra dataindsamling. Data fra grundskolen bearbejdes og analyseres.

Det er muligt at indsamle empiri og arbejde i tæt sammen med projektdeltagerne, blandt andre Katrine.

mød forskeren

Professor Connie Svabo er leder på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG)

Læs mere her

Mød forskeren

Katrine Bergkvist Borch, cand.scient. er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) og tilknyttet Geo og Bio Sciencecenter Syd

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: 07.02.2023