Menu

En go' Bgym'

Overgangen til gymnasiet er præget af store forandringer i unges liv. Når de unge starter på en ungdomsuddannelse, skal de etablere nye relationer og vænne sig til et mere selvstændigt læringsmiljø end det, de har været vant til fra folkeskolen. Overgangsperioden er således karakteriseret ved et betydningsfuldt socialt skifte, hvor alle elever skal danne nye venskaber og tilpasse sig nye strukturer. Den nye tilværelse kan være både spændende, forvirrende og utryg og kan medvirke til savn af fællesskab og meningsfulde, tætte relationer.

Med hjælp fra 119 danske gymnasier gennemførte Statens Institut for Folkesundhed i 2014 den hidtil største undersøgelse af danske gymnasieelevers sundhed, helbred og trivsel  Ungdomsprofilen 2014. Undersøgelsen viste, at størstedelen af danske gymnasieelever har det godt. Der er imidlertid også en betydelig andel af de unge, der ikke trives, og som mangler energi i hverdagen. Mange af de unge er stressede og får ikke sovet nok. De får ikke spist regelmæssigt, de bevæger sig for lidt og savner stærke fællesskaber.

En go' Bgym' har til formål at udvikle, implementere og evaluere en indsats i gymnasiet, der skal fremme trivsel blandt elever i 1.g. Projektet inddrager de unge, lærere, rektorer og lokale foreninger i forsøget på at skabe de bedst mulige vilkår for at styrke trivslen blandt gymnasieelever.

Projektperiode

Projektet blev påbegyndt i 2014 og afsluttes i 2019.

Bevillingsgiver

Projektet er støttet af TrygFonden og Nordea-Fonden.

Vil du læse mere?

Ph.d.-projekt af Camilla Thørring Bonnesen

Læs mere

Vil du læse mere?

Ph.d.-projekt af Stine Kjær Wehner

Læs mere

Interventionen

Læs mere

SMS-spørgsmål

Læs mere

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies