Denne programside er til de ansøgere som med en gyldig årsag er godkendt til at deltage online i Optagelsesprøven i Journalistik 2025.
Online optagelsesprøve på Journalistik
Den online optagelsesprøve finder sted på samme tidspunkt som den fysiske skriftlige optagelsesprøve lørdag den 5. april 2025.
Du skal ikke møde op på Campus Odense, men deltage i prøven hjemmefra på din egen computer. Vi gør opmærksom på, at du under prøven vil blive overvåget af en eksamensvagt via Zoom.
Program for onlineprøven
Optagelsesprøven omfatter flere dele, som alle fremgår af følgende program for dagen:
Program | Tidspunkter |
Introduktion til den digitale ramme for optagelsesprøven (IT-support og ID-tjek) | kl. 09.30-10.25 |
Sprogtest (25 min.) | kl. 10.30-10.55 |
Videnstest (25 min.) | kl. 11.05-11.30 |
Frokostpause | kl. 11.30-12.30 |
Login til analyseprøven | kl. 12.30-12.45 |
Analyseprøven (2,5 time) | kl. 12.45-15.15 |
Vi tager forbehold for forsinkelser i dagens program.
Prøverne
Du skal igennem tre prøver som gennemføres i følgende rækkefølge:
- Sprogtest
- Videnstest
- Analyseprøve
Sprogtest og analyseprøve skal skrives på dansk.
Du skal ikke benytte printer og må ikke anvende mere end én skærm under optagelsesprøven. På prøvedagen vil der være adgang til IT-support.
Hjælpemidler
- Papir og skriveredskaber (blyant/kuglepen) er tilladt til alle prøver
- Til analyseprøven må man anvende den indbyggede stavekontrol
Alle andre hjælpemidler er ikke tilladte – og det betragtes som snyd, hvis man anvender andre hjælpemidler. Du vil straks blive bortvist fra prøven og få afslag på din ansøgning.
Sådan bliver du klar til online optagelsesprøve
Det er vigtigt, at du forud for optagelsesprøven er opmærksom på, at vi stiller nogle tekniske krav som skal være opfyldt for at du kan deltage i prøven – det er dit ansvar at sikre, at din computer lever op til de tekniske krav og at du har installeret de programmer som kræves.
Det er derfor vigtigt, at du i god tid før optagelsesprøven, gennemgår følgende fire trin:
Til den digitale Optagelsesprøve i Journalistik benytter vi flere sikkerhedsforanstaltninger for at undgå snyd.
Det betyder, at du bl.a. bliver overvåget via Zoom af en repræsentant for SDU. Derfor skal du have installeret Zoom for at deltage i optagelsesprøven.
Vi anbefaler kraftigt, at du installerer og tester, om Zoom fungerer inden prøvedagen.
Sådan installerer og tester du Zoom
Trin 1: Download Zoom
- Gå til Zoom-webstedet https://zoom.us/download og klik på "Download"
- Vælg den relevante version til din computer (Windows eller Mac)
- Når overførslen er fuldført, skal du åbne installationsprogrammet og følge vejledningen på skærmen for at installere Zoom.
- Vær opmærksom på at give zoom adgang til kamera og mikrofon og genstart evt. efter installation af zoom.
- Når zoom er installeret, kan du gå til trin 2.
Trin 2: Test dit zoom og dine indstillinger i et møde
- Åbn https://zoom.us/test og klik på "Join".
- Hvis du bliver bedt om det, skal du indtaste dit fulde navn og klikke på "Deltag i møde".
- Tjek at lyd, mikrofon og kamera fungerer ved at lave en test. Virker alle tre ting, kan du gå videre til trin 3.
Trin 3: Deltag i et møde
Du kan nu klikke på det tilsendte zoomlink fra Optagelsen, hvor du vælger "Join a Meeting".
Du vil blive bedt om at taste dit Møde-ID (meeting ID). Du kan nu:
- Kopiér hele det tilsendte Zoomlink
- Eller indtaste de sidste cifre (alle tal i det tilsendte Zoomlink)
Indtast derefter dit fulde navn og vælg "Join". Zoom-mødet bør nu begynde.
Når du har deltaget i mødet, kan du justere dine lyd- og videoindstillinger (1) ved at klikke på knappen "Indstillinger"
Du kan også bruge chatfunktionen (2) til at kommunikere med repræsentanten for SDU.
Være opmærksom på, at hvis du er ansat ved en virksomhed og anvender en arbejdscomputer, kan du opleve udfordringer med at installere Zoom. Der anbefaler vi, at du anvender web-versionen af Zoom.
- Web-versionen kan tilgås ved at gå ind på siden"zoom.us/join".
- Du trykker på "Join a meeting" og indtaster det tilsendte mødelink. Tryk på Join.
- Vælg "Join from Your Browser"
Du har selv ansvaret for, at Zoom virker på din computer. Test derfor, om du kan anvende Zoom på din computer inden Optagelsesprøven.
Tjek din computer og test din internetforbindelse
Du har selv ansvaret for at kontrollere, at din computers opsætning og internetforbindelse fungerer på prøvedagen. Her er en række gode råd:
Du bør have en hastighed på mindst 5 Mbps på både download og upload - vi anbefaler, at du tester din internetforbindelse f.eks. hos TDC.dk.
- Hvis du har mulighed for det, bør du anvende en kablet forbindelse, hvor du sætter et netstik fra din internetopkobling i din computer.
- Hvis du alligevel anvender trådløst netværk (wifi) er det vigtigt, at du sætter dig tæt på din router eller dit access point.
- Bed evt. andre i husstanden/andre der bruger samme internetforbindelse om at undlade at streame eller på anden måde belaste internetforbindelsen, mens du deltager i optagelsesprøven.
- Lav eventuelt et prøveopkald til en du kender, så du er sikker på, at dit kamera virker.
Inden prøvedagen skal du have downloadet programmet Exam Monitor. Følg vejledningen til at installere programmet og teste adgangen til Exam Monitor:
Bemærk: Vælg UniTest, når du vælger "Home Institution". Herefter skal du indtaste det brugernavn og kodeord, som du har fået oplyst på Optag.sdu.dk under "min info" og til sidst anvende DEMO som course ID. Husk, at du ikke skal bruge SDU-mail, selvom vejledningen angiver det.
Efter velkomsten til Optagelsesprøven bliver du bedt om at starte Exam Monitor på din computer ved at indtaste en kode. Der udleveres to koder i alt, som skal anvendes til login til formiddagen og eftermiddagen.
NB: Da vi tidligere har oplevet problemer med enheder der kører McAfee Antivirus, opfordres alle til at fjerne denne software.
Exam Monitor skal være tændt under hele prøven
Programmet tager løbende skærmbilleder af din computer, så eventuelle forsøg på snyd kan dokumenteres. Derfor skal Exam Monitor være tændt under hele prøvens varighed.
Alle tre prøver skal udfyldes og afleveres i SDUs e-læringssystem ”itslearning”.
Det er muligt at tilgå og teste din adgang til itslearning onsdag d. 2. april 2025.
Vi anbefaler, at du tester din adgang til systemet inden prøvedagen.
For at teste din adgang til itslearning skal du gøre følgende:
Åbn siden sdu.itslearning.com
Ved ”Log in with itslearning” udfylder du "Username" og "Password". Bemærk, at du skal bruge dit brugernavn og den oprindelige adgangskode, som du har modtaget til Optag SDU, også selv om du selv har ændret den senere.
Du kan finde din adgangskode på den kvitteringsmail, som du har fået på din ansøgning til SDU.
Når du er logget ind, vil du på oversigten have adgang til et fag ved navn ”Journalistik Optag, forår 2025”.
Klik på faget, og du vil komme ind på selve prøvesiden. Her kan du finde information om prøven. Det er også her, at du skal starte prøven på selve prøvedagen.
Når du deltager i optagelsesprøven online, er der krav om at du opholder dig alene i et rum, og det er ikke tilladt at kommunikere med andre.
Der må således ikke opholde sig andre mennesker eller andre forstyrrende elementer i rummet. Overholdes dette ikke, vil du blive afvist fra prøven.
Du må have følgende ved dit bord:
- Billedlegitimation (fx pas eller kørekort)
- Drikkelse
- Mad
Du må ikke have følgende ved dit bord:
- Mobiltelefon, smartwatch eller andre elektroniske enheder (bortset fra din egen computer, som du skal bruge til prøven - husk at sætte strømforsyningen til computeren)
- Du må ikke anvende mere end én skærm under optagelsesprøven eller benytte en printer
- Ordbøger i bogform eller online version – det er kun tilladt at benytte den indbyggede stavekontrol til analyseopgaven
- Lommeregner
Snyder du ved at bruge hjælpemidler ud over de anførte, får du afslag på din ansøgning.
- Under hele prøven skal du have slået din mikrofon fra (muted), og kameraet tændt.
- Snyder du ved brug af hjælpemidler som ikke er tilladte, bortvises du fra prøven med det samme, og du får afslag på din ansøgning.
- Du må gerne forlade lokalet kortvarigt under prøven - f.eks. ved toiletbesøg, eller hvis du skal hente mad eller drikke - det er dog vigtigt, at du skriver det til vagten i en chatbesked, inden du forlader din plads.
- Hvis du under prøven oplever problemer med forbindelsen til Zoom og ikke kan logge på igen, så ring direkte til vagten som fører tilsyn under prøven på tlf. 60112266 - dette er det eneste tidspunkt under prøven, hvor du må anvende din telefon.
- Ønsker du at stille et spørgsmål under prøven eller får brug for hjælp, skal du skrive til vagten i Zoom-chatten.
- Finder du en fejl i en af prøvens tre delprøver, så skriv til vagten i chatten, hvorefter vi undersøger sagen nærmere - det er vigtigt, at du fortsætter din prøve undervejs.
- Du må skrive indtil kl. 15.15, og derefter skal du uploade og aflevere analyseopgaven.
- Når du er færdig med prøven, skal du skrive det i Zoom-chatten, hvorefter du må forlade Zoomrummet og slukke Exam Monitor.
Din vagt, som fører tilsyn under prøve, gennemgår også dette med dig, inden at prøven starter.
Kontakt
IT-support inden prøven
Har du spørgsmål inden prøven, kan du ringe til SDU IT på tlf. 6550 2990 eller sende en mail til servicedesk@sdu.dk.
Åbningstider: Hverdage mellem kl. 8.00-15.30, fredage kl. 8.00-15.00.
Faglige spørgsmål til optagelsesprøven
Har du faglige spørgsmål omkring selve indholdet i optagelsesprøven, kan du kontakte journalism@journalism.sdu.dk.
Spørgsmål til optagelse
Har du spørgsmål til optagelsesprocessen på Journalistik, kan du kontakte SDU Optag på tlf. 6550 1051 eller mail: optag@sdu.dk.
Samtaler på Journalistik
Når du har afsluttet den skriftlige optagelsesprøve, vil dine prøvesvar blive anonymiseret og vurderet af Center for Journalistik. Du bliver inviteret til en samtale, hvis du går videre.
Samtalerne for bachelor- og kandidatuddannelsen afholdes onsdag den 14. maj og torsdag den 15. maj 2025 på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense.
Læs mere om samtalerne her for hhv. Cand.mag. og bachelor i Journalistik.
Vi tager forbehold for ændringer.