Hold øje med siden. Den opdateres løbende med nye informationer om optagelsesprøven 2025.
Skriftlig optagelsesprøve på Journalistik
Den skriftlige optagelsesprøve på Journalistik finder sted lørdag den 5. april 2025 på SDU, Campusvej 55, 5230 Odense.
Vi glæder os til at se dig kl. 9.15 i auditorium U45, hvor Centerleder for Journalistik Peter Bro vil byde dig velkommen. Mød op i god tid, så du er klar, når programmet starter.
Du vil herefter blive bedt om at gå hen til dit prøvelokale til registrering og opstilling af egen computer.
OBS: Det er vigtigt, at du overholder tidsplanen, da du ellers risikerer at blive afvist til prøven pga. for sent fremmøde.
Program for prøvens afvikling
Program | Tidspunkter |
Velkomst i auditorium U45 | kl. 09.15-09.30 |
Registrering og opstilling af egen computer | kl. 09.30-10.20 |
Dørene lukker og du skal sidde klar i lokalet | kl. 10.20-10.30 |
Sprogtest (25 min.) | kl. 10.30-10.55 |
Videnstest (25 min.) | kl. 11.05-11.30 |
Frokostpause når alle er færdige med videnstesten | kl. 11.30-12.30 |
Log på til analyseprøve og sid klar | kl. 12.30-12.45 |
Analyseprøve (2,5 time) | kl. 12.45-15.15 |
Vi tager forbehold for forsinkelse i dagens program.
Prøverne
Du skal igennem tre prøver som gennemføres i følgende rækkefølge:
- Sprogtest
- Videnstest
- Analyseprøve
Du skal ikke benytte printer og må ikke anvende mere end én skærm under optagelsesprøven. På prøvedagen vil der være adgang til IT-support.
Hjælpemidler
- Papir og skriveredskaber (blyant/kuglepen) er tilladt til alle prøver
- Til analyseprøven må man anvende den indbyggede stavekontrol
Alle andre hjælpemidler er ikke tilladte – og det betragtes som snyd, hvis man anvender andre hjælpemidler. Du vil straks blive bortvist fra prøven og få afslag på din ansøgning.
Sådan bliver du klar til optagelsesprøven
Vi stiller nogle tekniske krav, som skal være opfyldt, for at du kan deltage i prøven. Det er dit eget ansvar at sikre, at din computer lever op til de tekniske krav, og at du har installeret de rigtige programmer og på forhånd testet, at de virker.
Vejledninger til programmerne kommer snarest.
Husk at:
- Medbringe billedlegitimation fx pas eller kørekort til registrering
- Tjekke hjemmefra hvilket prøvelokale du er tildelt. Du finder information om mødelokale i materialet, du har modtaget fra Optagelsen, SDU
- Medbringe forlængerledning eller strømkabel til din computer
- Medbringe mad og drikkevarer m.m. til prøven på dagen, da det er en lang dag.
- Toiletbesøg er i øvrigt tilladt kortvarigt i følgeskab med en eksamensvagt
Transport
Find vej i bil
Adresse: Fioniavej 36, 5230 Odense M
Ved ankomst i bil, er der mulighed for at parkere såvel vest som øst for universitetet. Der er fri parkering og ingen registrering. Vælg indgang 36 og gå ad gangen ’Knoldene’. Når du kommer til den brede gang ’Gydehutten’, drejer du til højre. U45 ligger på din venstre side for enden af ’Gydehutten’ mod syd.
Brug dette link for at finde frem til U45: Find vej
Find vej med letbanen
Ankommer du med offentlig transport, kører letbanen direkte til SDU fra Odense banegårdcenter. Du finder letbanestationen på den side af Odense Banegård, som vender ud mod Kongens Have.
Tjek letbanens køreplan og rejseplan for specifikke afgangstider. Vi opfordrer alle til at tage en tidligere afgang, så man er sikker på at komme til tiden.
Du skal stige af ved stoppet, som hedder Campus Odense ved SDU's hovedindgang.
Gå ind ad universitetets hovedindgang og fortsat ad den brede gang ’Gydehutten’, indtil du ikke kan komme længere. U45 ligger på din venstre side for enden af ’Gydehutten’ mod syd.
Vær opmærksom på følgende:
- Ankommer du til Odense på alm. DSB-billet, kan du køre videre til SDU på denne billet.
- Ankommer du til Odense på Orange DSB-billet, skal du købe NY billet for at køre med letbanen. Brug enten rejsekort eller scan QR-kode for billetkøb (MobilePay) på letbanestationen.
Find vej på cykel
Kommer du på cykel, finder du cykelparkering ved samtlige indgange på SDU. Vi anbefaler, at du holder din cykel ved hovedindgangen (indgang 15).
Gå ind ad universitetets hovedindgang og fortsat ad den brede gang ’Gydehutten’, indtil du ikke kan komme længere. U45 ligger på din venstre side for enden af ’Gydehutten’ mod syd.
Der er ingen sygeprøve
Der er ingen sygeprøve for optagelsesprøven. Det er heller ikke muligt at deltage i online optagelsesprøve, hvis du føler dig sløj op til eller på dagen for optagelsesprøven.
Hvis du ønsker at deltage online fra udlandet, skal du kontakte mail: optag@sdu.dk senest den 15. marts 2025 kl. 12.00.
Du skal vedhæfte dokumentation for, at du ikke befinder dig i Danmark på prøvedagen. Det kan eksempelvis være i form af flybilletter (både af-og hjemrejse), arbejdskontrakt eller lignende.
NB: Man kan ikke deltage online, hvis man er i transit fra udland til Danmark, fx. i lufthavn.
Kontakt
IT-support inden prøven
Har du spørgsmål inden prøven, kan du ringe til SDU IT på tlf. 6550 2990.
Åbningstider: Hverdage mellem kl. 8.00-15.30, fredage kl. 8.00-15.00.
Faglige spørgsmål til optagelsesprøven
Har du faglige spørgsmål omkring selve indholdet i optagelsesprøven, kan du kontakte journalism@journalism.sdu.dk.
Spørgsmål til optagelse
Har du spørgsmål til optagelsesprocessen på Journalistik, kan du kontakte SDU Optag på tlf. 6550 1051 eller mail: optag@sdu.dk.
Samtaler på Journalistik
Når du har afsluttet den skriftlige optagelsesprøve, vil dine prøvesvar blive anonymiseret og vurderet af Center for Journalistik. Du bliver inviteret til en samtale, hvis du går videre.
Samtalerne for bachelor- og kandidatuddannelsen afholdes onsdag den 14. maj og torsdag den 15. maj 2025 på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense.
Læs mere om samtalerne her for hhv. Cand.mag. og bachelor i Journalistik.
Vi tager forbehold for ændringer.