Hvordan underviser du i programmering til studerende, der ikke er interesserede i programmering? Forfatterne af kapitel 10 i bogen "Designing for Learning in a Networked World" har udviklet og afprøvet metode: "guidet tinkering" ved hjælp af Richard Ryan og Edward Decis motivationsteori og konstruktionistiske principper for kreativ læring, udviklet af MIT-professor Martin Resnick. ,
Metoden med "guidet tinkering" består af 7 principper, som hjælper undervisere med at planlægge og udfører undervisningen i forbindelse med et programmeringskursus. Fokusset var at understøtte de studerendes motivation. Studerende der deltog i programmeringskurset, der fulgte de 7 designprincipper, rapporterede en positiv holdning til programmering generelt, efter at de havde taget undervisningen. Metoden havde også en positiv effekt på læringsprocessen og læringsresultatet med hensyn til elevernes forståelse af og færdigheder i programmering af et lille asteroidespil.
Kapitlet giver en introduktion til hvordan "Guided Tinkering" kan bruges i en uddannelsesmæssig sammenhæng.
Du kan læse mere om metoden "Guided Tinkering" i bogen "Designing for Learning in a Networked world - Redigeret af Nina Bonderup Dohn. Bogen udgivet af Routledge
Guided tinkering as a design for learning programming
05-10-2020