Ugens tal: LÆR AT TACKLE virker forskelligt på forskellige grupper af unge, viser evaluering

10.02.2021

Kurset ”LÆR AT TACKLE angst og depression” hjælper unge med deres angst og depressionssymptomer. Kurset har også en positiv effekt på nogle af de unge kursister, hvad angår job og uddannelse, mens det har en negativ effekt på andre grupper af unge.

Statens Institut for Folkesundhed har undersøgt, om kurset LÆR AT TACKLE angst og depression også kan bruges til at få de unge i job og uddannelse.

LÆR AT TACKLE angst og depression har ellers et helt andet fokus. Det er kursus, der hjælper unge med at få det bedre og håndtere deres angst og depressionssymptomer i dagligdagen.

Evalueringen inddrager omkring 400 unge i alderen 15-25 år, der har gennemført kurset, og sammenligner dem med en kontrolgruppe af unge, der ligner kursisterne på en lang række parametre, men som ikke har været på kurset.

Ifølge Susan Andersen, forsker ved Statens Institut for Folkesundhed, er konklusionen ikke entydig. Kurset har nemlig virket forskelligt på forskellige grupper af unge.

Vil du vide mere?

Se ugens tal