Ugens tal: Nyt projekt belyser, hvordan man kan styrke flygtninges mentale helbred

21.02.2024

Forskningsprojekt vil styrke modtagelsen af borgere med flygtningebaggrund. Målet er at de oplevelser og levevilkår, borgerne har i Danmark, ikke påvirker deres mentale helbred og trivsel negativt.

Mennesker, der er flygtet fra deres hjemland, har markant dårligere mentalt helbred end den øvrige befolkning.

Samtidig viser studier, at flygtninges dårlige mentale sundhed og helbred ikke udelukkende kan tilskrives traumatiske hændelser før eller under flugten, men også i høj grad kan udløses eller forstærkes af de oplevelser og levevilkår, de har i eksillandet.

Derfor går forskere ved Statens Institut for Folkesundhed nu i gang med at undersøge, hvordan man bedre kan tage imod mennesker med flygtningebaggrund og sikre, at de får en god start i Danmark.

Vil du vide mere?

Ugens tal