Kommuner får inspiration til at arbejde med meningsfulde fællesskaber

14.12.2021

På hjemmesiden sundeborgere.dk kan landets kommuner få inspiration til, hvordan de kan udvikle og arbejde med meningsfulde fællesskaber for borgerne.

Det kan fremme ens mentale sundhed, glæde og trivsel at være del af et fællesskab, der føles meningsfuldt.

Og på sundeborgere.dk kan landets kommuner nu lære om andre kommuners erfaringer med netop at arbejde med indsatser, der skaber meningsfulde fællesskaber for borgerne.

Statens Institut for Folkesundhed har i samarbejde med Sund By Netværket udviklet en såkaldt mastercase, hvis formål er at styrke kommunernes indsatser på området.

Mastercasen er en sammenfatning af 16 cases fra kommuner, der aktivt arbejder med inkluderende og meningsfulde fællesskaber, hvor fokus er at fremme trivsel mental sundhed.

Det er for eksempel fællesskaber, hvor man møder ligesindede og laver en aktivitet sammen – såsom sang, dans eller madlavning i naturen.

”Formålet med mastercasen er opsummere fællestræk på tværs af de forskellige cases og på den måde give kommunerne et overblik over vigtige læringspunkter og erfaringer samt mulighed for at lære af hinandens erfaringer,” siger videnskabelig assistent Frederik Schou-Juul fra Statens Institut for Folkesundhed.

Mange af casene bygger på erfaring fra partnerskabet ABC for mental Sundhed, som arbejder med at gøre noget aktivt, gøre noget sammen og gøre noget meningsfuldt.

Vil du vide mere?

Mastercase