Bevilling fra Novo Nordisk Fonden til at evaluere projekt Børneliv i sundhed balance

24.05.2022

Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed har netop modtaget en bevilling på cirka to mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden.

Bevillingen skal bruges til forskningsbaseret evaluering af projekt Børneliv i sund balance.

I alt har Novo Nordisk Fonden givet projektet 6,4 mio. kr. – heraf går de cirka to mio. kr. til Center for Interventionsforskning, Statens Institut for Folkesundhed.

Her skal bevillingen blandt andet bruges til at blive klogere på dagtilbud som arena for sundhedsfremme. Forsker Dina Danielsen skal udforske børns forudsætninger for at deltage i sundhedsfremmende aktiviteter, samt hvordan de pædagogiske og fysiske rammer understøtter eller hæmmer dette i børnehavens hverdag.

Derudover skal professor Annette Kjær Ersbøll evaluere effekten af de samlede indsatser i Børneliv i sund balance på børns vægtudvikling efter cirka syv års indsats.

Børneliv i sund balance skal bidrage med ny viden om indsatser til at modvirke, at børns sundhed bliver påvirket af deres forældres uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet, og hvor de vokser op.

Børneliv i sund balance gennemføres af Center for Forebyggelse i praksis, KL, og Aalborg, Frederikssund og Albertslund kommuner.

Center for Interventionsforskning står for evalueringen af projektet.

Vil du vide mere?

Børneliv i sund balance