Pilotundersøgelse af model for en national sundhedsprofil for gravide

Graviditeten er en betydningsfuld periode for især barnets, men også for moderens sundhed på kort og lang sigt. Moderens sundhed, trivsel og levevis før og under graviditeten spiller en central rolle i graviditetens forløb. En national sundhedsprofil for gravide kan hjælpe med at identificere og monitorere risikofaktorer samt fremme sundheden for både den gravide kvinde og barnet. Desuden kan en sundhedsprofil afdække uligheder i udvalgte indikatorer og eventuelle forskelle mellem geografiske områder.

I Danmark indsamler otte fødeafdelinger data fra gravide ved hjælp af PRO-spørgeskemaer, som dækker den gravides mentale sundhed, livsstil og sociale relationer. Disse data udgør en værdifuld kilde til en national sundhedsprofil for gravide.

Derudover indeholder disse data vigtig information til forskning i sundheden hos mødre og børn, herunder mental sundhed. For eksempel er forekomsten af perinatal depression stigende, hvilket er forbundet med komplikationer for kvindens sundhed under graviditeten og potentielt også for det ufødte barn. Mentale helbredsproblemer påvirker ikke kun den enkelte, men har også sociale og økonomiske konsekvenser for samfundet, såsom ulighed i sundhed, øgede sundhedsudgifter og nedsat produktivitet.

Formål

Formålet med pilotundersøgelsen er at udvikle fundamentet for en national sundhedsprofil for gravide ved brug af eksisterende data. Det overordnede mål er på lidt længere sigt at etablere en national sundhedsprofil for gravide, som dækker udvalgte indikatorer for sundhedsadfærd hos kvinden både før og under graviditeten samt skabe et datagrundlag for forskning i kvinders sundhed og levevis før og under graviditeten i relation til sundhed og trivsel hos kvinden og barnet.

Metode

De indhentede PRO-data vil blive koblet med socioøkonomiske og sociodemografiske variable, samt udvalgte oplysninger om graviditetskomplikationer, fødselsforløb og –udfald. Disse data vil danne grundlag for udarbejdelsen af en deskriptiv sundhedsprofil for gravide. Der vil yderligere blive udarbejdet en beskrivelse af kvaliteten og repræsentativiteten af det foreliggende datagrundlag. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, er ansvarlige for denne del af projektet.

Anvendeligheden af data vil også blive testet i et registerbaseret forskningsprojekt, hvor fokus er på mental sundhed. Derudover vil der blive udarbejdet en kommunikationsplan for at sikre udbredelse af resultaterne og rådgivning til relevante aktører. Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Region Hovedstaden, er ansvarlige for denne del af projektet.

Projektperiode

2023-2024

Samarbejdspartnere

Projektet udføres i samarbejde med Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, Region Hovedstaden.

Bevillingsgiver

Projektet er finansieret af Center for Sundt Liv og Trivsel.

Sidst opdateret: 21.02.2024