• 05.04.2024

H.C. Andersens mediekritik

H.C. Andersens eventyr ”Det er ganske vist!” handler om (mindst) tre meget menneskelige karaktertræk: Fornøjelsen ved at fortælle en god historie, lysten til at forarges over andres dumhed, og trygheden ved at hengive sig til solide fordomme.

• 19.02.2024

Romantikken og H.C. Andersen

Nyt (gratis) undervisningsforløb til danskundervisningen af 2.g-elever i gymnasiet, klæder eleverne på til at arbejde analytisk og kreativt med romantikken.

• 23.11.2023

Lilian Brøgger: En billedmager læser H.C. Andersen

Hør illustrator Lilian Brøgger fortælle om sit arbejde med at nyfortolke Andersens univers, og hvordan Andersens egne collager, tegninger og papirklip har inspireret hende i arbejdet med bogen 'Den fattige dreng fra Odense'. I samtale med lektor Mads Sohl Jessen, H.C. Andersen Centret, SDU.

• 07.11.2023

Ny podcast-serie: H.C. Andersen i England

Hør om Andersens venskab med Charles Dickens, de første oversættelser af eventyrene til engelsk i 1800-tallet, om Andersens betydning for Lewis Carroll, hans udbredelse til indisk kultur i 1850’erne og om Disney-adaptioner, som fornyr Andersens eventyrkunst i dag

• 17.10.2023

Luka Holmegaard: Queerromantik

Luka Holmegaard vil i samtale med leder af H.C. Andersen Centret, Torsten Bøgh Thomsen, tale om queer elementer i H.C. Andersens biografi og forfatterskab.

• 13.10.2023

Kim Fupz Aakeson - At tegne og fortælle H.C. Andersen

Kim Fupz Aakeson giver sammen med illustratoren Signe Kjær sit bud på, hvordan historien om H.C. Andersen kan fortælles i børnebiografien ,'Hans Christian Andersen – et liv med modgang, medgang og en masse eventyr' (2022). Hør ham fortælle om bogen i en samtale med professor Anne-Marie Mai.

• 03.10.2023

H.C. Andersen Centret udgiver ny rapport: H.C. Andersen i England

H.C. Andersen Centret udgiver ny rapport, der kortlægger H.C. Andersens litterære og kulturelle betydning i England.

• 22.09.2023

Ellen Hillingsø: At spille H.C. Andersen

Skuespilleren Ellen Hillingsø fortæller om sin store rolle og succes som fru Heiberg i en samtale med professor Anne-Marie Mai. De to taler også om at værdsætte H.C. Andersen og læse hans eventyr op for nutidens publikum.

• 07.09.2023

Worlds Within Words - Hans Christian Andersen’s Global Literary Legacy

Join us for an engaging and insightful seminar series on Hans Christian Andersen as World Literature. Explore the diverse facets of Andersen’s works and their impact on global literary landscapes. The series features renowned scholars and researchers who delve into the realms of translation, cultural reception, and adaptation processes across different countries. The online seminars are free, no registration needed, everyone is welcome!

• 15.08.2023

Oplev eventyrlige foredrag om H.C. Andersens forunderlige verden

I Odense Adelige jomfrukloster kan du opleve H.C. Andersens eventyr på en helt ny måde. H.C. Andersen Centrets eksperter deler ud af deres viden, profesionelle historiefortællere oplæser både kendte og knap så kendte eventyr af den berømte digter, og publikum kan spørge løs.

• 31.05.2023

To af H.C. Andersen Centrets medarbejdere indtræder som medlemmer af Det Danske Sprog- og Litteraturselskab

H.C. Andersen Centret er glade for at kunne annoncere, at Det Danske Sprog- og Litteraturselskab har besluttet at optage to af centrets medarbejdere som medlemmer af selskabet. Det drejer sig om lektor og udgaveleder Ane Grum-Schwensen og ph.d. og specialkonsulent Nils Holger Németh Berg.

• 31.05.2023

Alen Mešković: H.C. Andersen i animationsfilm

Med udgangspunkt i enkelte filmeksempler vil Alen Mešković invitere til samtale om de elementer i H.C. Andersens fortællinger, der gør, at filmatiseringer af hans eventyr er blevet så store kommercielle succeser verden over.

• 03.04.2023

Astrid Kjær og Troels Kortegaard Ullerup: Den normkritiske H.C. Andersen: køn, krop og seksualitet

Hvordan kan 'Den lille Havfrue' udfordre vores gængse forestillinger om køn krop og seksualitet i 2020’erne? Det samtaler dukkefører og dramatiker Astrid Kjær og skuespiller Troels Kortegaard Ullerup med leder af H.C. Andersen Centret, Torsten Bøgh Thomsen, om på Nørregaards Teater.

• 17.02.2023

Harald Voetmann: Den samtidskritiske H.C. Andersen

Mød en af de mest roste forfattere i ny dansk litteratur og hør om hans interesse for H.C. Andersen og hans værk, når Harald Voetmann gæster Odense Adelige Jomfrukloster.

• 16.12.2022

Ny ledelse i H.C. Andersen Centret

Det bliver både velkendte og erfarne kræfter, der nu kommer til i ledelsen af H.C. Andersen Centret ved SDU. Lektor Torsten Bøgh Thomsen tiltræder som centerleder og professor Anne-Marie Mai tiltræder som programleder fra årsskiftet.

• 16.11.2022

Ny digital udgave af alle H.C. Andersens eventyr og historier til læsere i hele verden

H.C. Andersen Centret ved SDU udgiver nu en ny, komplet digital udgave af samtlige H.C. Andersens eventyr og historier på engelsk. Udgaven er oversat af den prisbelønnede oversætter John Irons og bliver frit tilgængelig for alle.

• 05.07.2021

H.C. Andersen – en del af Disneys DNA

Vi kender alle Disneys hjertegribende fortolkninger Den lille havfrue og Snedronningen. Men Walt Disneys inspiration af H.C. Andersen går helt tilbage til filmkoncernens grundlæggelse. Det viser ny rapport fra H.C. Andersen Centret.

• 15.04.2020

Forskere skal kortlægge H.C. Andersens litterære tricks

SDU-forskere skal nu på opdagelse i manuskripterne til 50 af H.C. Andersens mest kendte eventyr og historier for at finde ny viden om H.C. Andersens kreative proces.

• 20.09.2019

SDU-forskere på opdagelse i H.C. Andersens manuskripter

Man finder afgørende ny viden om H.C. Andersens kreative proces, når den verdensberømte digters eventyr digitaliseres. Det viser et netop afsluttet pilotprojekt ved H.C. Andersen Centret på SDU.