Ugens tal, uge 2

Især unge bruger røgfri nikotinprodukter

Snus, nikotinposer og andre røgfri nikotinprodukter er især et ungdomsfænomen, viser ny rapport.

Nikotinposer, tyggetobak eller snus, der placeres under læben.

Der findes flere forskellige slags røgfri nikotinprodukter, og det er primært de unge, der bruger dem, og især unge mænd.

Ifølge en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed bruger 8,6 procent af de 16-24-årige mænd røgfri nikotinprodukter dagligt, mens 2 procent gør det mindst én gang om ugen.

De unge mænd er dermed den gruppe, der bruger røgfri nikotinprodukter hyppigst.

Blandt kvinderne i undersøgelsen er det også de helt unge kvinder, der hyppigst bruger røgfri nikotinprodukter: Næsten 3 procent af de 16-24-årige kvinder bruger røgfri nikotinprodukter dagligt.

For både mænd og kvinder falder forbruget med alderen.

Smager af slik

Forsker Nanna Jarlstrup har været med til at udarbejde rapporten, og hun er ikke overrasket over resultatet.

”Tidligere undersøgelser har også vist, at røgfri nikotinprodukter i særlig grad appellerer til unge. Det hænger blandt andet sammen med, at produkternes emballage eller indpakning tiltaler de unge, og at der ofte er smagsstoffer i produkterne, såsom pebermynte eller slik,” forklarer hun.

Derudover kan det ifølge Nanna Jarlstrup også have en betydning, at røgfri nikotinprodukter er lette at skjule og dermed kan bruges i situationer og på steder, hvor man ikke må ryge, for eksempel på uddannelsesinstitutioner.

”Problemet med nikotin er, at det er stærkt vanedannende, og derudover er børn og unges hjerner særligt sensitive over for de negative effekter af nikotinen. Nikotin kan påvirke hjernens udvikling, have indflydelse på de kognitive funktioner senere i livet og påvirke det psykiske helbred, så de unges forbrug er selvfølgelig bekymrede,” siger Nanna Jarlstrup.

Både ryger og bruger røgfri produkter

Et andet forhold, der bekymrer forskerne, er, at der ser ud til at være et såkaldt dobbeltforbrug hos nogle af deltagerne i undersøgelsen.

15 procent af de 16-44-årige svarer, at de både bruger røgfri nikotinprodukter mindst én gang om ugen og ryger cigaretter lejlighedsvist.

”Når man både ryger cigaretter og bruger røgfri nikotinprodukter, er der risiko for, at man udsættes for større mængder af tobak og nikotin, og at man samtidig bliver fastholdt i sin nikotinafhængighed. Så et dobbeltforbrug er selvfølgelig rigtig uheldigt,” siger Nanna Jarlstrup.

Rapporten er udarbejdet for Sundhedsstyrelsen og bygger på data fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen i 2021. Mere end 3.000 danskere i alderen 16-44 har bidraget med svar.

Kontakt: For spørgsmål vedr. tobak og røgfri nikotinprodukter: Forsker Nanna Jarlstrup, tlf.: 6550 7823, e-mail: nasc@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU. For spørgsmål vedr. Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen: Forskningschef Anne Illemann Christensen, tlf.: 6550 7773, e-mail: anch@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Redaktionen afsluttet: 11.01.2023