Skip to main content
Ugens tal, uge 37

Børnefamilier søges til forskningsprojekt

Hvordan kan man få familier til at vælge sundere varer, når de handler i supermarkedet? Dét er forskere i gang med at undersøge – og lige nu søger de børnefamilier, der har lyst til at fortælle om deres indkøbsvaner.

 Hvad putter du i indkøbskurven, når du køber ind i supermarkedet?

Vælger du økologi eller de billigste varer? Og har du en indkøbsliste med dig, eller er du styret af impulser?

Dét er nogle af de spørgsmål, som forskere ved Statens Institut for Folkesundhed, SDU, gerne vil undersøge. Derfor søger de lige nu familier med børn, gerne bosiddende i Københavnsområdet, der har lyst til at fortælle om deres indkøbsmønstre og vaner, og som bagefter vil have en forsker med på indkøbstur i supermarkedet.

”Vi vil gerne interviewe børnefamilier for at blive klogere på, hvilke overvejelser de gør sig, både før og under indkøbsturen. Hvilke forhold påvirker eksempelvis deres indkøbsvaner, og hvilken betydning har supermarkedets indretning og den måde, varerne er præsenteret på,” forklarer projektleder og ph.d.-studerende, Katrine Sidenius Duus.

Det sunde valg 

Interviewene skal bidrage til forskningsprojektet ”Sundere valg i supermarkeder”, der undersøger, hvilke knapper supermarkeder kan skrue på, så det bliver nemmere for familier at vælge sundere varer, såsom frugt, grøntsager og fuldkorn – og omvendt styre udenom for eksempel chips, kage og sodavand. 

”Formålet er at udvikle og afprøve indsatser i supermarkeder, der gør det lettere for familier at følge de officielle kostråd og leve lidt sundere. Kort fortalt handler det om at gøre det sunde valg til det lette valg,” siger Katrine Sidenius Duus.

Mindre portioner

Blandt de indsatser, der skal afprøves, er eksempelvis at ændre på butiksindretningen, så grøntsager og fuldkornsprodukter bliver mere synlige flere forskellige steder i supermarkedet, og introducere mindre pakkestørrelser for varer med lav ernæringsmæssig værdi.

”Vi ved fra marketingsstrategier, at placering og præsentation af varer har betydning for, hvad vi køber. Det gælder også størrelserne på varerne. Mange pakkestørrelser er blevet større over tid, og derfor vil vi blandt andet prøve at bytte de store sodavandsflasker ud med mindre flasker, så man får mindre med sig hjem.”

Afgørende samarbejde

Med i forskningsprojektet er også Kræftens Bekæmpelse og Salling Group, der blandt andet ejer supermarkedskæderne Netto og føtex, og som på forsøgsbasis vil lægge supermarked til de indsatser, som forskerne skal prøve af. 

”Størstedelen af den mad, vi danskere spiser, kommer fra supermarkeder. Derfor er et samarbejde med detailhandlen afgørende, hvis vi skal fremme sundere madvaner i befolkningen,” siger Katrine Sidenius Duus.

Som et led i forskningsprojektet skal forskerne også undersøge, hvordan folkesundhedsaktører kan samarbejde med netop detailhandlen om at gennemføre sundhedsfremmende indsatser i supermarkeder – og hvilke potentialer, der er i sådanne partnerskaber. 

Familier, der ønsker at bidrage til forskningsprojektet og fortælle om deres indkøbsvaner, kan kontakte Katrine Sidenius Duus på telefon eller mail:

Kontakt: Katrine Sidenius Duus, ph.d.-studerende, tlf.:6650 7733, e-mail: ksdu@sdu.dk, og Tine Tjørnhøj-Thomsen, professor, tlf.: 6550 7811, e-mail: titt@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Studie

Redaktionen afsluttet: 14.09.2022