Handiatleter i Team Tvilling får kun sporadisk pulsen op, viser nyt studie

29.11.2023

Deltagere i Team Tvilling, også kaldet handiatleter, får kun pulsen op i begrænset omfang, når de bliver motioneret af andre, viser nyt studie.

Det var ellers studiets tese, at handiatleter kan få et fysiologisk respons som følge af forhøjet puls ved at blive skubbet i en af Team Tvillings løbevogne.

Tidligere studier har indikeret, at personer med svær funktionsnedsættelse, der bevæges af andre, får pulsen op svarende til træning ved let til moderat intensitet.

Men ifølge studiet fra Statens Institut for Folkesundhed får handiatleter kun sporadisk pulsen op.

I 80 procent af tiden i løbevognene havde deltagerne en puls, der svarer til at være stillesiddende.

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Frontiers Sport and Active Living.

Vil du vide mere?

ugens tal