Ugens tal: Social ulighed starter tidligt, viser sundhedsprofil for børn og unge

12.10.2023

Et væsentligt mindretal af børn og unge i Region Hovedstaden har sundhedsproblemer, såsom overvægt og dårlig mental sundhed – og social ulighed viser sig allerede tidligt i livet. Det fremgår af en ny sundhedsprofil.

Sundhedsprofilen bygger på journaldata fra sundhedsplejerskerne i en række kommuner i Region Hovedstaden, der indgår i samarbejdet Databasen Børns Sundhed.

I alt indgår data fra 12.500 børn født i 2021 og omkring 14.500 børn i ind- og udskolingsalderen i skoleåret 2021/22.

Sundhedsprofilen viser blandt andet, at  social ulighed starter tidligt i livet.  Det ses blandt andet i forhold til kontakten mellem barn og forældre, sprog og kommunikation og amning.

Børn, hvis forældre har en kortere uddannelse, ammes i kortere tid sammenlignet med børn af forældre med længere uddannelse. Og hvad angår børn i indskolingsalderen, stiger andelen af børn med helbredsproblemer og bemærkninger til sundhed, jo kortere uddannelse deres forældre har.

Når børn når udskolingsalderen ses den sociale ulighed blandt andet i overvægt og svær overvægt, fysisk inaktivitet, søvn og træthed og rygning.

Vil du vide mere?

ugens tal