Ugens tal: Flere og flere unge sover for lidt på grund af underholdning fra skærme

03.08.2022

Der er sket en markant stigning i andelen af unge, der er trætte om dagen, fordi de ikke kan lægge deres skærme fra sig om aftenen.

Især unge i alderen 16-24 år har svært ved at lægge mobiler, computere, tv og tablets fra sig ved sengetid – og det går ud over nattesøvnen.

En ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at andelen af unge, der sover for lidt på grund af skærmunderholdning om aftenen, er steget markant de seneste år.

I undersøgelsen fortæller omkring halvdelen af de unge i alderen 16 til 24 år, at de ikke får nok søvn til at føle sig udhvilet.

Heraf svarer omtrent 80 procent af de unge mænd og 70 procent af de unge kvinder, at årsagen er, at de kommer for sent i seng på grund af underholdning fra mobiltelefon, tablet, computer, spillekonsol eller tv.

Det er stigning på 10 procentpoint i forhold til 2017, hvor Statens Institut for Folkesundhed lavede en tilsvarende undersøgelse.

Vil du vide mere?

Ugens tal