Ugens tal: Teenagere med mange fritidsinteresser har bedre mental sundhed

13.01.2021

De har også lavere forbrug af alkohol, tobak og euforiserende stoffer, viser nyt studie med data fra 2.500 teenagere

Et nyt studie fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at teenagere, der har mange hobbyer, har lavere risiko for dårlig mental sundhed og et mindre forbrug af rusmidler som alkohol og tobak.

For eksempel har de 62 procent højere sandsynlighed for at kunne tænke klart og være optimistiske i forhold til unge, der kun dyrker én hobby om ugen.

Studiet bygger på data indsamlet i 2019 fra omkring 2.500 danske skoleelever i 9. klasse mellem 15 og 16 år. De svarede blandt andet på spørgsmål om, hvor ofte de dyrkede motion eller læste bøger for fornøjelsens skyld og om deres mentale sundhed og forbrug af alkohol, tobak og stoffer.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Vil du vide mere?

Se Ugens tal