Ugens tal: Unge, der var fysisk aktive under nedlukningen, havde bedre mental sundhed

10.05.2023

Nyt studie viser, at de unge, der forblev fysisk aktive under COVID-19-pandemiens nedlukning, havde den laveste score, hvad angår angst og depressive symptomer.

Studiet er netop publiceret i tidsskriftet Frontiers in Public Health.

Det er udarbejdet af forskere ved Statens Institut for Folkesundhed og bygger på data fra den første nedlukning i Danmark i foråret 2020, hvor deltagelse i fysiske aktiviteter og andre aktiviteter var begrænset.

I alt 2.280 universitetsstuderende fra Syddansk Universitet og Københavns Universitet deltog i undersøgelsen og svarede på spørgsmål om deres fysiske aktivitetsniveau og mentale helbred.

Studiet viser, at de unge, der forblev fysisk aktive under nedlukningen, havde den laveste score, hvad angår angst og depressive symptomer.

Samtidig fremgår det, at omkring 40 procent af de unge var mindre fysisk aktive, og at de havde dårligere mental sundhed end de, der var fysisk aktive.

Vil du vide mere?

ugens tal