Unge, der forblev fysisk aktive under nedlukningen, havde bedre mental sundhed

Over 2.000 unge svarede på spørgsmål om deres fysiske aktivitetsniveau og mentale sundhed, mens Danmark var lukket ned i forbindelse med COVID-19-pandemien.

Det er veldokumenteret, at fysisk aktivitet kan forebygge en lang række af sygdomme og har en gavnlig effekt på både fysisk og mental sundhed.

Men hvad sker der med éns mentale sundhed, hvis man pludseligt ændrer sit aktivitetsniveau og bliver mindre fysisk aktiv?

Dét spørgsmål har forskere fra Statens Institut for Folkesundhed forsøgt at besvare i et nyt studie.

Studiet er netop publiceret i tidsskriftet Frontiers in Public Health.

Det bygger på data fra den første nedlukning i Danmark i foråret 2020 under COVID-19-pandemien, hvor deltagelse i fysiske aktiviteter og andre aktiviteter var begrænset.

”Under nedlukningen blev mulighederne for at dyrke sport og motion pludseligt reduceret. Det gav os en chance for at undersøge, hvordan det påvirkede unges mentale sundhed – både hvad angår dem, som blev mere inaktive under nedlukningen, og dem, som blev mere aktive eller bibeholdt deres sædvanlige aktivitetsniveau,” fortæller forskningsleder og lektor Christina Bjørk Petersen, der er en af forskerne bag studiet.

Blev mindre aktive

I alt 2.280 universitetsstuderende fra Syddansk Universitet og Københavns Universitet deltog i undersøgelsen og svarede på spørgsmål om deres fysiske aktivitetsniveau og mentale helbred.

”Studiet viser, at de unge, der forblev fysisk aktive under nedlukningen, havde den laveste score, hvad angår angst og depressive symptomer. Samtidig finder vi, at omkring 40 procent af de unge var mindre fysisk aktive, og at de havde dårligere mental sundhed end de, der var fysisk aktive,” siger Christina Bjørk Petersen.

Ifølge hende kan studiet bruges til at fremhæve, hvor vigtig fysisk aktivitet er for éns mentale sundhed – ikke kun under en nedlukning, men også generelt.

Kontakt: Forskningsleder og lektor Christina Bjørk Petersen, tlf.: 65550 7746, e-mail: chrb@sdu.dk, og postdoc Maria Holst Algren, tlf.: 6650 7774, e-mail: maho@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Redaktionen afsluttet: 10.05.2023