Ugens tal: Ny rapport undersøger grønlandske børns perspektiver på nyt høreapparat

10.04.2024

Grønlandske børn med høretab har testet et nyt høreapparat, der sidder i et pandebånd – og som via en app kan justeres af speciallæger i Danmark.

I Grønland ses en høj forekomst af hørenedsættelse, også blandt børn, og derfor undersøges nye metoder løbende for at afhjælpe deres problemer.

Nu har en gruppe børn med høretab testet høreapparatet ”Bone Anchored Hearing System”, der sidder i et pandebånd, og som via en app kan justeres af speciallæger på Rigshospitalet i Danmark.

Børnenes perspektiver beskrives i en ny rapport, der er udarbejdet af Center for Folkesundhed i Grønland og bygger på kvalitative interviews med børn, forældre og skolepersonale.

Rapporten beskriver også familiernes og skolepersonalets perspektiver på brugen af høreapparatet og på, hvad det har betydet for børnenes trivsel.

Vil du vide mere?

Ugens tal