Godnat og sov godt, ny rapport peger på de vigtigste strategier til bedre søvn

27.11.2023

Hvad fremmer en god nattesøvn? Ny rapport samler viden om indsatser og strategier, der kan fremme god søvn og forebygge søvnproblemer set i et folkesundhedsperspektiv.

Dårlig søvnkvalitet og søvnforstyrrelser er udbredt blandt danskere og har stor indflydelse på den enkeltes sundhed og trivsel.

Så hvordan får man danskerne til at sove bedre – og hvordan forebygges søvnproblemer?

Forkere ved Statens Institut for Folkesundhed har i en ny rapport samlet viden om indsatser og strategier, der tilsammen vurderes at være relevante i forhold til at fremme god søvn og forebygge søvnproblemer blandt den raske danske befolkning.

Det er indsatser og strategier, som har været afprøvet i enten en dansk eller international kontekst, og heraf vurderet til at have et potentiale for at kunne overføres til en dansk sammenhæng.

Det er blandt andet følgende:

• Der er brug for, at der gøres mange forskellige ting på én gang for at forebygge søvnproblemer. Ifølge rapporten vurderes flerstrengede indsatser på tværs af forskellige sektorer, politikområder og målgrupper at kunne skabe de bedste betingelser for fremme af god søvn og forebyggelse af søvnproblemer i befolkningen. Det kan også fremme andre helbredsudfald som for eksempel mental sundhed.
  • Der skal skabes søvnvenlige miljøer i lokalområdet samt på skoler, arbejdspladser og i familier. Rapporten viser, at der er flere arenaer, hvor det er oplagt at forebygge søvnproblemer via strukturer og sociale dynamikker i lokalsamfundet. På arbejdspladser kan søvnvenlige politikker bidrage til at reducere arbejdsrelaterede søvnproblemer, såsom fleksible arbejdstider og mailpolitikker.
  • Der skal være målrettede lavtærskelstilbud og indsatser til personer i udsatte positioner og i øget risiko for søvnproblemer. Ifølge rapporten er der behov for tidlig opsporing og identifikation af personer i særlig risiko for søvnproblemer, så potentielle problemer kan håndteres, før de bliver kroniske eller alvorlige.

• Der skal etableres et større vidensgrundlag om befolkningens vaner og rutiner omkring søvn. Samtidig er der behov for at øge danskernes bevidsthed om, hvad god søvn er. Dette kan blandt andet foregå gennem kampagner, medier og uddannelsesprogrammer.

En vigtig pointe er desuden at styrke implementeringen af strategierne og interventionerne, så de kan gennemføres, samt fremme samarbejdet mellem de forskellige aktører på området. Der er ifølge rapporten behov for, at forskere, praktikere og myndigheder går sammen om at udvikle, afprøve og sprede lovende strategier og indsatser på søvnområdet.

Desuden er der brug for at sikre og understøtte, at praksispersonalet har den nødvendige viden og uddannelse til at rådgive, informere og forebygge søvnproblemer.

Rapporten er udarbejdet for TrygFonden. Den henvender sig til alle aktører, der arbejder med søvn, herunder eksempelvis fag- og sundhedsprofessionelle såsom psykologer, læger, kommunale sundhedsplanlæggere, skolelærere, skoleledere, samt politikere og beslutningstagere på alle niveauer.

Vil du vide mere?

rapport