Skoler modtager invitation til at være med i Skolebørnsundersøgelsen 2022

21.09.2021

I disse dage modtager tilfældigt udvalgte privatskoler og folkeskoler en invitation til at deltage i Skolebørnsundersøgelsen. Undersøgelsen måler hvert fjerde år danske børns sundhed, helbred og trivsel.

Siden 1984 har tusindvis af danske skolebørn i alderen 11-15 år besvaret spørgsmål om deres helbred, sundhedsadfærd og trivsel og dermed bidraget til Skolebørnsundersøgelsen.

Og nu er det blevet tid til igen at indsamle data.

Derfor modtager et tilfældigt udtræk af privat- og folkeskoler landet over i disse dage en invitation til at deltage i Skolebørnsundersøgelsen 2022.

Takker skolerne ja til invitationen, skal de bede deres elever i 5., 7., og 9. klasse om at besvare et spørgeskema med emner om eksempelvis kost, motionsvaner, venskaber, søvn, rygning og alkohol.

Statens Institut for Folkesundhed står bag undersøgelsen, der - fordi den rækker så langt bagud - giver en unik viden om, hvordan børns sundhed udvikler sig over tid.

Derudover bruges Skolebørnsundersøgelsen også til at sammenligne danske børns sundhed med børn i andre lande, da projektet er en del af et internationalt forskningssamarbejde med WHO, hvor mere end 50 lande deltager.

Endvidere bruges undersøgelsen til at forske i børns sundhed og til at informere beslutningstagere og praktikere om, hvilke sundhedsfremmende og forebyggende indsatser, der er behov for.

Vil du vide mere?

Skolebørnsundersøgelsen