Forskere udgiver podcast om forskning i fysisk aktivitet og sundhed

29.11.2023

Lyt med og bliv klogere, når forskere fra Statens Institut for Folkesundhed inviterer lytterne med om bag ved forskningen i fysisk aktivitet og sundhed.

Hvordan undersøger man fysisk aktivitet i befolkningen? Hvad er forbindelsen med fysisk aktivitet og sundhed – og hvad menes med fysisk aktivitet?

Dét er nogle af de spørgsmål, som man kan få svar på i en ny podcast-serie.

Her inviterer forskere fra Statens Institut for Folkesundhed lytterne med i ”maskinrummet” og fortæller om dét, de brænder for: Forskning i fysisk aktivitet og sundhed.

”Meget af den viden, vi skaber på instituttet, refereres i videnskabelige artikler og rapporter og nogle gange via forskellige nyhedskanaler. Men der er også meget andet viden og mange overvejelser, som der ikke er plads til i rapporterne, men som kan være interessant for et bredere publikum med interesse for sundhed. Og dét prøver vi så at give en plads her i podcastserien,” forklarer adjunkt Dina Danielsen, der sammen med forsker Stine Kjær Wehner og lektor Christina Bjørk Petersen har taget initiativ til podcastserien.

De tre forskere deler ud af deres viden og erfaringer – og interviewer kolleger fra instituttet, der byder ind med forskellige tilgange og perspektiver på forskning i fysisk aktivitet.

I første episode kan lytterne høre om, hvordan forskerne undersøger fysisk aktivitet i befolkningen, og hvad man overordnet ved om betydningen af fysisk aktivitet for menneskers sundhed.

Anden episode handler om skolebørns sundhed og bevægelse – og besvarer spørgsmål som: Hvad har vi fokus på i forskningen om bevægelse og fysisk aktivitet blandt skolebørn? Hvad ved vi om, hvor meget skolebørn bevæger sig? Og hvilken betydning har bevægelse for skolebørns hverdagsliv og sundhed?

I tredje episode stiller forskerne skarpt på bevægelse blandt personer med funktionsnedsættelse. Her er udgangspunktet forskningsprojektet Når Bevægelse Bevæger, hvor personer med funktionsnedsættelse bevæges af andre. Her kan man høre, hvordan det påvirker for eksempel ældre og handicappedes fysiologi og mentale sundhed at blive kørt af frivillige i en ladcykel eller en løbevogn.

Podcastserien ”Forskning i fysisk aktivitet og sundhed” kan findes på Apples podcast-app, Google og Spotify – og ellers her: https://www.buzzsprout.com/2267722