Eliteforsk-rejsestipendium til ph.d.-studerende i nikotin- og tobaksforebyggelse

27.02.2024

Med stipendiet får ph.d.-studerende Lisbeth Lund mulighed for et ophold i USA hos nogle af verdens førende forskere inden for forebyggelse af nikotin- og tobaksprodukter.

Ph.d.-studerende Lisbeth Lund har netop modtaget Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejsestipendium.

Ministeriet uddeler årligt fem EliteForsk-priser og op til 20 EliteForsk-rejsestipendier til nogle af landets dygtigste og mest talentfulde forskere og forskerstuderende.

I sit ph.d.-projekt undersøger Lisbeth Lund, hvad der karakteriserer unges forbrug af tobaks- og nikotinprodukter, med særligt fokus på de nyere former for nikotinprodukter såsom snus/nikotinposer og engangsvapes/Puff Bars.

Med stipendiet får Lisbeth mulighed for et forskningsophold ved Center for Tobacco Control Research and Education, University of California, San Francisco.

Centret er en internationalt førende forskningsinstitution inden for nikotin- og tobaksforebyggelse. Det har særligt fokus på de nyere nikotinprodukter, der løbende kommer på markedet og har en innovativ tilgang til forebyggelse.

Centrets forskere undersøger bl.a. metoder og strategier, som tobaksindustrien benytter sig af til at målrette produkterne til unge, og undersøger, hvordan disse metoder/strategier kan overføres til forebyggelse af tobaks- og nikotinprodukter.

Læs mere om prisen her