Internet, mobiltelefoner og fjernsyn forstyrrer børns søvn, viser ny rapport

08.09.2020

Dårlig søvnkvalitet, opvågninger midt om natten og kortere søvn. En ny rapport viser, at brug af digitale enheder hænger sammen med dårligere og kortere søvn hos børn og unge i alderen 0-15 år

Rapporten er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed for Sundhedsstyrelsen. Den konkluderer, at der er evidens for, at jo mere børn og unger ser fjernsyn eller er på computer, spillekonsol eller mobiltelefon, jo kortere tid sover de.

Hvad angår de mindste i undersøgelsen, de 0-5-årige, viser rapporten, at der er en sammenhæng mellem at se fjernsyn og bruge tablets og sove i kortere tid og være længere tid om at falde i søvn.

For de 6-12-årige har både brugen af en række forskellige digitale enheder og deres tilstedeværelse i soveværelset en sammenhæng med mindre søvn, senere sengetider og flere opvågninger om natten.

Hos de 13-15-årige, er det ikke så meget fjernsyn, men derimod mobiltelefon, computer og internet og et stort forbrug af sociale medier, der kan hænge sammen med en dårligere nattesøvn.

Bidrag til retningslinjer

Rapporten er en systematisk litteraturgennemgang af, hvilken betydning digitale enheder har for børns og unges søvn og inkluderer litteratur offentliggjort i den vestlige del af verden i perioden 2009-2019. Formålet med rapporten er ikke blot at beskrive studiernes konklusioner men også at vurdere hvert studie og nå frem til en vurdering af, hvordan digitale enheder påvirker børn og unges søvn.

Litteraturgennemgangen kan blandt andet bidrage til retningslinjer og identificere videnshuller, der kan føre til fremtidig forskning.

Vil du vide mere?

Læs rapport