Se de nye tal på danskernes sundhed i databasen danskernesundhed.dk

10.03.2022

Hvordan går det med danskernes sundhed? Dét kan du nu få svaret på i databasen www.danskernessundhed.dk, der bygger på data fra befolkningsundersøgelsen Den Nationale Sundhedsprofil i perioden 2010 til 2021.

Hvordan går det med danskernes rygevaner og alkoholforbrug? Hvor i landet og blandt hvilke befolkningsgrupper er der mest ensomhed eller sygdom? Og hvordan er forekomsten og fordelingen af andel personer, der spiser usundt, sover dårligt eller oplever stress?

I databasen www.danskernessundhed.dk er det muligt at trække de seneste tal på danskernes sundhed og se, hvordan sundhed og sygelighed er fordelt i Danmark.

Databasen bygger på data fra rapporten Den Nationale Sundhedsprofil 2021, der netop er offentliggjort, og som indeholder udvalgte emner og indikatorer om danskernes sundhed.

I databasen kan man se, hvordan det går på en lang række parametre såsom selvvurderet helbred, rygning, alkohol, kost, søvn, trivsel og sygdom. Man kan også se, hvordan det ser ud i ens kommune eller region og sammenligne med andre steder i landet, og det er muligt selv at udarbejde figurer og tabeller.

Tegner udviklingen over tid

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der har udarbejdet databasen for Sundhedsstyrelsen. Den giver ikke kun et øjebliksbillede af danskernes sundhed i 2021, men indeholder også resultater af de tre forrige nationale sundhedsprofiler i 2010, 2012 og 2017. Dermed tegner databasen også udviklingen over tid.

”Databasen kan derfor bruges af blandt andet beslutningstagere og sundhedsmyndigheder, der får mulighed for dels at følge udviklingen, dels at se, hvor der er potentiale for forbedringer, og hvilke befolkningsgrupper man skal have særligt øje for, når der tilrettelægges sundhedsindsatser,” siger Anne Illemann Christensen, forskningschef ved Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Indsamlet under corona-restriktioner

Dataindsamlingen fandt sted i 2021 under COVID-19-pandemien, hvor der var indført en række restriktioner og tiltag, og dét kan ifølge Anne Illemann Christensen have påvirket resultaterne i undersøgelsen:

”Rammerne for danskernes liv har været markant anderledes, end vi har været vant til. Derfor skal tallene og resultaterne i databasen også ses i lyset heraf, og konklusioner om udviklingen siden 2017 skal foretages med forsigtighed.”

Vil du vide mere?

Danskernesundhed.dk